Automatisering bedreigt de creativiteit niet, het stimuleert het juist

Ontdek hoe creatieve automatisering een positieve factor kan zijn voor de creativiteit

Creatieve automatiseringstools

Een groeiend probleem binnen marketing teams en interne creatieve bureaus dat dringend aangepakt moet worden, is de steeds groter wordende stapel inhoudelijke verzoeken. Ontwerpers, videographers en soortgelijke creatieve professionals zijn gepassioneerd over hun vak omdat ze hierin hun creativiteit kwijt kunnen. Maar in werkelijkheid brengen ze het grootste deel van hun tijd door met verzoeken om min of meer dezelfde marketingmaterialen te maken, en ze werken oude dingen bij met nieuw merkwerk dat repetitief is, van geringe waarde, en allesbehalve creatief.

Dat wil niet zeggen dat dit soort werk niet nodig is. Het updaten van oude materialen met een nieuw logo; het lokaliseren van video's voor verschillende markten; het uitschakelen van de datum op webinar promo advertenties, en diverse andere kleine design aanpassingen zijn essentieel.

De vraag is echter: waarom hebben creatieve professionals een monopolie op alle content creatie en de administratieve taken die daarmee gepaard gaan, vooral als het gaat om werk dat de tegenpool is van creativiteit?

London Research heeft onlangs een studie uitgevoerd onder 700+ professionals van verschillende merken, bureaus en technische leveranciers, waarbij 74% van de respondenten geloofde dat ze 'significant meer waarde' aan hun bedrijf konden toevoegen als ze niet zoveel tijd hoefden te besteden aan administratieve taken die verband houden met het maken van content. De "makers" besteedden ook slechts 48% van hun tijd aan het daadwerkelijk plannen en produceren van content.

Door meer tijd te besteden aan alledaags en repetitief (zij het noodzakelijk) inhoudelijk administratief werk, besteden creatieve professionals minder tijd en middelen aan waar ze voor zijn aangenomen en waar ze goed in zijn: het aansturen van nieuwe ideeën, het conceptueel denken en het toevoegen van de broodnodige creatieve vonk aan hun content en campagnes.

Wat is dan de oplossing voor de overbelaste en onder druk staande creatieve professionals?

Automatisering is een positieve factor voor de creativiteit op de werkplek

Zie het als "creatieve automatisering", die erop gericht is om creatieve professionals in staat te stellen om met behulp van technologie content te creëren. Net als bij de meeste hedendaagse marketing technologieën zijn creatieve automatiseringstools bedoeld om met behulp van een marketingteam sneller, slimmer en beter te kunnen werken door in te spelen op een groeiende behoefte binnen de huidige merk- en marketing teams.

Om tegemoet te komen aan de eisen van zowel marketeers als consumenten, hebben creatieve professionals creatieve automatiseringstools nodig om drastisch te bezuinigen op content gerelateerde admin-taken, zodat ze zich kunnen richten op hoogwaardig werk dat daadwerkelijk creatief is. Het gaat hier dus om technologie voor het schalen en automatiseren van bepaalde aspecten van de levenscyclus van de content om het creëren van een hoog volume van content mogelijk te maken.

Dat betekent dat er technische snelkoppelingen nodig zijn om te voorkomen dat creatieve professionals het wiel opnieuw moeten uitvinden telkens als ze variaties op hetzelfde asset moeten produceren (bijvoorbeeld het verwisselen van een titel op een e-mailbanner, het lokaliseren van een klantenbrochure of bewerken van video's).

Digital Brand Templates en Video Brand Studio zijn de belangrijkste creatieve automatiseringstools van Bynder voor het automatiseren en schalen van de creatie van afbeeldingen en video. Neem als voorbeeld een campagne voor een nieuw product dat in zes verschillende markten wordt gelanceerd. Voor de eerste lanceringsfase heeft elke regionale campagne drie social media-beelden nodig, twee e-mailbanners, een webinar-advertentie en een promotievideo. Ze vereisen allemaal consistente merkelementen om in overeenstemming te zijn met de richtlijnen van het merk, maar tegelijkertijd moet elk onderdeel worden aangepast aan de verschillende kanalen, talen en doelgroepen. Dat zijn in totaal 49 assets die moeten worden gecreëerd en goedgekeurd om te voldoen aan de hoogwaardige, consistente normen die van het merk worden verwacht.

Hier komt de creatieve automatisering om de hoek kijken: om de creatie van zoveel variaties op min of meer dezelfde assets te automatiseren, zodat creatieve professionals meer tijd kunnen besteden aan echt creatief werk dat originele, innovatieve ideeën vereist. 

Plaats als eerste een reactie