Dept legt uit: hoe te werken met marketplaces tooling?

Net gestart met marketplaces? In deze blog helpt Dept je met het opzetten van jouw business. Ontdek alle ins en outs over tooling!

Om het werken met marketplaces gemakkelijker te maken is er inmiddels een wildgroei aan verschillende soorten tools ontstaan. In dit artikel besteden wij aandacht aan de verschillende oplossingen waar deze tools voor dienen, en welke tools onze voorkeur hebben.

Oplossingen
Om te beginnen hebben wij een overzicht gemaakt van de meest voorkomende services die de verschillende soorten tools bieden. Vervolgens hebben wij voor een selectie van veelgebruikte tools inzichtelijk gemaakt op welke oplossingen zij zich focussen.

Product Research
Veel tools focussen zich op het vinden van producten met veel potentie om te verkopen via een marketplace. Denk bijvoorbeeld aan producten waar vraag naar is maar niet goed worden beantwoord of naar producten waar de vraag naar groeit. Daarnaast houden deze tools rekening met de winstgevendheid. Hierbij wordt gekeken naar verzendkosten en het commissiepercentage dat wordt afgestaan aan de betreffende marketplace. 

Seo content tools: research en monitoring
Door bij het schrijven van content rekening te houden met goed converterende zoektermen, antwoorden op vragen uit reviews en aan te geven welke problemen het product oplost verbeter je de positie van je marketplaces listings. Tools helpen je bij het vinden van goed converterende headlines en zoekwoorden binnen een productgroep. Daarnaast wordt het gemakkelijker gemaakt om lange lijsten met zoekwoorden toe te voegen aan je product listings en controleer je op misspellingen. 

Anderzijds kan tooling je ook helpen met het monitoren van je content. Omdat er meerdere aanbieders zijn van hetzelfde product, kan het gebeuren dat de content, welke jij voor een product opgesteld hebt, overschreven wordt door een andere aanbieder. Als fabrikant/merkeigenaar wil je dit voorkomen, omdat andere verkopers de content vaak niet schrijven volgens jouw brand guidelines. Met content monitoring zit je hier bovenop.

Review management
Reviews zijn een belangrijke bron van informatie voor bezoekers van marketplaces en voor het algoritme van marketplaces zelf. Review management tools helpen je met het verzamelen en snel beantwoorden van reviews. 

Price trackers & repricing systems
Omdat prijs het belangrijkste aspect is om de buy box te winnen binnen marketplaces zijn er diverse tools welke de prijzen van concurrenten in de gaten houden. Daarnaast kun je via tooling diverse prijsstrategieën op je producten inzetten om je winst te vergroten. Je kunt hierbij bijvoorbeeld de prijs van het product aanpassen tot een bepaalde onder of bovenmarge om zo de buy box te winnen, of om simpelweg je marge of verkoopaantallen te vergroten. 

Inventory management
Inventory management tools helpen je bij het bijhouden van je voorraad. Door het gebruik van een inventory management systeem voorkom je dat producten binnen de voorraad meerdere keren verkocht worden via verschillende platformen, en dus voorkom je orders welke je uiteindelijk niet kunt uitleveren.

Integrators
Om je productdata door te sturen naar een marketplace kun je gebruik maken van een integrator. Feed integrators worden voornamelijk gebruikt om te voldoen aan de specificaties van de betreffende marketplace. Iedere marketplace kan weer andere specificaties opvragen, dit maakt een integrator een zeer praktische tussenschakel. Daarnaast gebruikt men feed integrators om de productdata te optimaliseren en daardoor bijvoorbeeld beter vindbaar te zijn.

PPC tools
Pay Per Click (PPC) tools worden gebruikt om advertising te vergemakkelijken. Met behulp van PPC tools kun je data op andere manieren visualiseren en je resultaten automatiseren. Zo kan je bijvoorbeeld gebruik maken van biedstrategieën of automatische regels. 

Reporting & analytics
Via verschillende rapporten kan je inzichten krijgen in de resultaten van je marketplaces account. Echter worden deze rapporten niet altijd op de meest gebruiksvriendelijke manier gepresenteerd en daarbij kan je de data vaak niet direct mooi visualiseren of afzetten tegen andere data. Daarom zijn er diverse tools ontwikkeld waarbij  de datasets al deze rapporten bundelt en inzichtelijk maakt op de manier waarop jij dat als eindgebruiker graag ziet. 

De juiste tool vinden is maatwerk 

Zoals eerder aangegeven zijn er veel tools beschikbaar welke bovengenoemde oplossingen bieden. Welke tools voor jou geschikt zijn is o.a. afhankelijk van de problemen waar jij tegenaan loopt, hoeveel en welke platformen je bedient, het aantal SKU’s dat je aanbiedt, je budget, in welke landen je actief bent en hoe intensief je met de tools aan de slag wilt gaan.

Voor de meeste webshops geldt dat je een integrator nodig hebt om je productdata in het juiste format aan te leveren en orderdata uit te wisselen aan de verschillende platformen. Wij adviseren hiervoor Channable, Channelengine of Vendiro. Deze tools ondersteunen je bij het doorsturen van je productdata en het importeren van je orders. Daarnaast onderscheiden de tools zich in meerdere functionaliteiten, niveau en prijs. Alle drie deze partijen zijn Nederlands, waardoor het gemakkelijk schakelt.

Tabel Channable, Vendiro, Channel engine

Channable
Channable is wat ons betreft dé partner bij uitstek voor het MKB. Als klein bedrijf kun je al instappen voor 29 euro per maand, waarbij je gebruik kan maken van drie kanalen. Naast marketplaces is Channable ook een zeer geschikte partner voor Facebook en Google Shopping. 

De repricer van Channable is niet zo geavanceerd als die van de andere tools. Echter is deze momenteel in beta en daardoor komt binnenkort dus ook de dynamische repricer voor Channable beschikbaar. Verder doet Channable met betrekking tot functionaliteiten iets onder wanneer het specifiek over marketplaces gaat ten opzichte van Vendiro en ChannelEngine. 

Bij het kiezen dien je goed af te wegen of je het uitgebreide pakket van de andere spelers echt nodig hebt voor jouw strategie, of dat Channable voldoende is.

Vendiro
Wanneer je het groter aan wilt pakken is Vendiro een geschikte partner. Zij denken graag mee als partner als het gaat om groei. Dit doen zij bijvoorbeeld door andere marketplaces voor te stellen en  te helpen met het uitwerken van je strategie. 

Ten opzichte van Channable zijn de functionaliteiten van Vendiro in veel gevallen verder gevorderd. Zo kun je met betrekking tot re-pricing bij Channable alleen geautomatiseerde regels instellen, terwijl je bij Vendiro ook diverse geautomatiseerde re-pricing strategieën kunt inzetten. 

Om gebruik te maken van Vendiro betaal je naast een vaste fee (afhankelijk van het aantal SKU’s) ook een variabele fee op basis van omzet. 

ChannelEngine
Last maar zeker not least, is ChannelEngine een zeer gedegen partner om mee aan de slag te gaan met marketplaces. Net als bij Vendiro betaal je ook bij ChannelEngine een vaste maandelijkse fee en daarbij een maandelijkse variabele fee op basis van omzet. 

Waar Vendiro een gespecialiseerde integrator tool is, gaat ChannelEngine zo ver dat het je ERP of PIM systeem kan overnemen. Je kan stellen dat ChannelEngine een volwaardige middleware layer is in je technische architectuur, met daarbij diverse specialisaties naar marketplaces en marketingkanalen. Daarnaast denkt ChannelEngine net als Vendiro ook graag mee over je strategie.

Amazon
Veel van de eerder genoemde oplossingen zijn voornamelijk gecreëerd om het werken met Amazon gemakkelijker te maken. Amazon is weinig gebruiksvriendelijk tegenover verkopers via het platform, en de concurrentie ligt hoog. Onderstaande tools bieden meerdere oplossingen in 1 tool en zijn daarom een goede keuze indien je echt de diepte in wilt gaan.

JungleScout en Helium10
Zowel JungleScout als Helium10 zijn goede tools om je business mee op te starten of beginnende groei te realiseren. Deze tools blinken uit in het vinden van de juiste producten om op te focussen, en geven je handvatten voor hoe je deze producten tot een succes maakt. Beide tools geven een breed pakket aan oplossingen.

Sellics
Sellics is een all-in-one seller oplossing voor gevorderde seller central accounts. Waar Helium10 en JungleScout meer focussen op het vinden en opstarten van nieuwe producten, focust Sellics zich meer op volwassen producten. Zo focust Sellics zich meer op oplossingen zoals PPC automatisering, winstgevendheid, analytics en customer review management. 

Factor-A suite
Naast de all-in-one oplossingen zoals hierboven genoemd hebben wij bij Dept een eigen toolsuite gebouwd, te weten de Factor-A suite. Waar Sellics zich meer focust op sellers, richt Factor-A suite zich meer op vendors middels PPC automatisering, content creatie, content monitoring, review management en reporting. 

Momenteel wordt er ook reeds gewerkt aan het uitbreiden van de toolsuite om alle functionaliteiten beschikbaar te maken van seller accounts. 

Tabel Helium10, Junglescout, Sellics, Factor A-suite

Bol.com
Met betrekking tot automatisering heeft Bol.com zelf in kaart gebracht welke tools het meest geschikt zijn. Een aantal partners van Bol.com zijn hierboven ook reeds benoemd onder integrators. Daarnaast lichten wij hieronder nog vier tools toe die  je werkzaamheden op Bol.com efficienter en makkelijker maken.

Bol.com zoekwoordplanner
Wanneer je een verkopersaccount hebt binnen bol.com heb je toegang tot de beta versie van de zoekwoordplanner van Bol.com. Deze zoekwoordplanner werkt nagenoeg hetzelfde als de zoekwoordplanner van Google Ads. Het belangrijkste verschil is dat de zoekvolumes hier ook in veel gevallen worden benoemd vanuit categorie namen. Wanneer je zoekt binnen Bol.com, krijg je een aantal suggesties met betrekking tot. categorieën waar je op kunt klikken. Deze worden meegerekend binnen de zoekvolumes als zoekwoord. 

Sellevate en BluScout
In eerste instantie zijn beide tools opgezet voor product research. Zij helpen je bij het vinden van bestaande succesvolle producten op Bol.com. De tools monitoren de markt en onderzoeken daarbij welke producten in welke categorie het meest succesvol zijn. Je krijgt inzicht over hoe winstgevend het gelanceerde product is. 

FiveX
Net als Sellevate en BluScout, focust FiveX zich ook op product research. Additioneel geeft FiveX ook inzicht in je verkoopresultaten. De tool berekent de uiteindelijk behaalde winst, zodat je op winst kunt optimaliseren. Verder helpt FiveX met het verkrijgen van meer reviews door middel van geautomatiseerde e-mailcampagnes, en kan je alerts instellen voor de voorraad van de producten. 

Table Bol.com, Junglescout, bluscout, fivex

Advies

Indien je net start met marketplaces als MKB organisatie dan adviseren wij om te beginnen met Channable. Bol.com is een prima startpunt om bekend te worden met marketplaces en de voorwaarden. Bol.com is veel gebruiksvriendelijker richting verkopers dan Amazon. Wanneer je goed begrijpt hoe marketplaces werken, kan je je horizon verbreden richting Amazon en/of  andere specifieke marketplaces welke passen bij jouw branche.

Wanneer je een grotere organisatie bent die internationaal meerdere platformen bediend, begin dan direct met Vendiro of ChannelEngine. Onderzoek hierbij welk platform het best aansluit op jouw webshop en content systemen.

Focus je bij het opstarten van jouw business op het optimaal presenteren van je content. Wanneer je meer handigheid met de verschillende platformen hebt ontwikkeld en daardoor meer diepte wilt met je productaanbod, kijk dan ook eens naar de tools welke zich focussen op productonderzoek. De overige functionaliteiten worden belangrijker naarmate je meer groeit.  

Wanneer je meer handigheid met de verschillende platformen hebt ontwikkeld en hierdoor je kennis wilt verbreden, kijk dan eens naar de tools die zich focussen op productonderzoek.

Hulp nodig bij de implementatie of nog niet zeker van welke tools je dient in te zetten? Neem volledig vrijblijvend contact met ons op, wij helpen je graag!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →