Jouw merk lanceren in geautomatiseerde metaverse advertenties

Terwijl de metaverse mainstream wordt, wijst onderzoek nog steeds op één probleem: veel consumenten begrijpen het niet.

Voor het eerst is er een geautomatiseerd advertentiesysteem voor de metaverse gecreëerd. Met een paar klikken kun je een billboard advertentiecampagne in een virtuele wereld aanzetten. Je advertenties zijn zelfs beschermd tegen bots. Het initiatief komt van NFT Plazas. Maar terwijl de metaverse mainstream wordt, wijst onderzoek nog steeds op één probleem: veel consumenten begrijpen het niet. 

Als je een specifieke doelgroep wilt bereiken, zoals jonge gamers, dan is de metaverse de plek waar je moet zijn. NFT Plazas, gevestigd in Manchester, heeft 's werelds eerste geautomatiseerde metaverse advertentiesysteem gelanceerd. Met het nieuwe boekingssysteem kunnen gebruikers op maat gemaakte reclameborden uploaden die worden getoond op reclamekiosklocaties in Decentraland. Er zijn plannen om het systeem in de komende weken uit te breiden naar Somnium Space, Voxels en andere virtuele werelden. 

"Dit is de eerste stap om metaverse reclame gemakkelijk toegankelijk te maken voor alle vooruitstrevende merken die op zoek zijn naar exposure in de metaverse," legt Chris Thomas, oprichter van NFT Plazas, uit in Tech Times. Met behulp van een eenvoudige vijf klikken kunnen merken direct inpluggen in de Decentraland-community die regelmatig de virtuele billboardkiosken bezoekt. 

Pieken in verkeer tijdens virtuele evenementen

Voor velen is de metaverse nog steeds een magische wereld die zich op onverwachte manieren gedraagt. Soms zien adverteerders pieken in het verkeer. Waarschijnlijk vindt er een gehost evenement plaats in de buurt van een van de reclamezuilen, wat veel bezoekers kan trekken. Popsterren die virtuele concerten geven, trekken soms miljoenen fans, maar dan moet je er als merk wel op het juiste moment bij zijn. Het boekingssysteem staat nog in de kinderschoenen en het is onzeker wanneer een advertentie precies wordt getoond, maar verbeteringen zijn op komst. 

"De metaverse is volop in ontwikkeling. Wat te denken van de grote populariteit van online gaming en e-sports, die dicht in de buurt komen van de metaverse? Adverteren op digitale billboards kan al langer in online games, ook een soort virtuele werelden", zegt Sjef Kerkhofs, managing director bij daily dialogues."Als bedrijf wil ik graag experimenteren. Als je doelgroep de early adopters van VR en de metaverse zijn, heb je nu een grote kans om het verschil te maken." 

Monitoring van je metaverse advertentiecampagne

Net als in andere digitale advertentiesystemen kunnen klanten de voortgang van hun campagne monitoren, in dit geval op dagelijkse basis. De rapportage omvat het totaal aantal views tot nu toe, views per locatie in de metaverse en de taal van de bezoekers. Omdat het systeem nog in de kinderschoenen staat, zullen in de toekomst meer kenmerken worden toegevoegd, zoals leeftijdsgroepen. "Als merk hoef je nog niet echt te targeten, want in de metaverse vind je nog vooral early adopters. Als de metaverse gemeengoed wordt, zal het aantal specificaties en kenmerken voor advertenties automatisch toenemen", legt Kerkhofs uit. 

Pay-per-view metaverse-advertenties

Om deel te nemen aan een metaverse advertentiesysteem, helpt het als je bekend bent met virtuele werelden zoals Decentraland. In een video legt NFT Plazas de stappen uit. Het geautomatiseerde boekingssysteem werkt op een pay-per-view basis. Je kunt zelf kiezen hoeveel views je wilt ontvangen voor je advertentiecampagne. De waarde van adverteren in de metaverse is in de woorden van NFT Plazas dat het merken in staat stelt "om je boodschap in een kwestie van minuten bij een zeer gericht, wereldwijd publiek te krijgen." 

Views worden geteld wanneer je billboard-advertentie wordt geladen en getoond, wat wordt getriggerd door iemand die een van de locaties in Decentraland bezoekt. NFT Plazas zegt dat er spam/bot bescherming is, die voorkomt dat bots de browser verversen en constant de displays op dezelfde locatie laden. Dus elke keer dat uw advertentie wordt getoond, is er een bezoeker gearriveerd. 

Onderzoek: consumenten bewust van de metaverse

De metaverse wordt steeds meer mainstream, maar veel consumenten hebben nog moeite om het te begrijpen. In een onderzoek, gepubliceerd door Marketing Dive, zegt bijna 75% van de consumenten zich bewust te zijn van de metaverse, maar slechts 15% van hen zegt te kunnen uitleggen wat de metaverse is aan anderen. Sommige zorgen blijven bestaan: 72% van de ouders maakt zich zorgen over de privacy van kinderen en 66% over de veiligheid van kinderen. De onderzoekers concluderen dat merken kunnen profiteren van de metaverse. Een meerderheid van de consumenten (89%) verwacht dat reclame een sector is die de impact van de metaverse zal voelen. Andere hoogst genoteerde categorieën waren detailhandel (86%), mode (85%) en financiën (82%). Eten en drinken (74%) belandde onderaan de lijst. 

NFT Plazas verwacht dat adverteren in de metaverse essentieel zal zijn voor merken en bedrijven die hun merk onder de aandacht willen brengen. NFT Plazas is een koploper, en waarschijnlijk zullen meer bureaus in de nabije toekomst geautomatiseerde advertentiemogelijkheden aanbieden voor de metaverse. Kerkhofs: "Zeker in de beginfase kun je als merk het verschil maken ten opzichte van je concurrenten, als je je richt op early adopters. In het geval van de metaverse zijn dat vooral jongeren. We hebben het op een vergelijkbare manier gezien met Snapchat en TikTok. In de beginfase zijn de tarieven voor reclame laag en de impact groot. Maak er dus gebruik van, als het zinvol is voor je merk om daar aanwezig te zijn." 

 

Auteur: Ralph Rozema

 

Candid verenigt de creatieve en strategische kracht van onder meer de mediabureaus STROOM, M2Media en De Media Maatschap, de digitale bureaus Online Company, Havana Harbor en Positive, de social media expert Daily Dialogues en het reclamebureau XXS. Daarnaast hebben marketing innovatie bureau Cogonez, brand identity specialist Millford, PR- en communicatiebureau Coopr en brand innovatie & transformation bureau Brand Potential zich bij ons gevoegd. De bureaus van Candid leveren marketing- en communicatieoplossingen die door data zijn geïnspireerd, door techniek worden ondersteund en door creativiteit worden gedreven. Maar die bovenal groei realiseren voor onze klanten. 

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.