En de winnaar is…Heineken!

Heineken heeft zijn goede reputatie weten vast te houden. Bestuursvoorzitter Anthony Ruys mocht dinsdagavond in De Mariënhof in Amersfoort de Reputation Award 2003 in ontvangst nemen. Wederom, want ook vorig jaar was Heineken de gelukkige.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De Reputation Award is een product van het gedachtegoed van professor Cees van Riel. De reputatie-goeroe heeft een onderzoeksmodel ontwikkeld dat de reputatie van bedrijven meet via een vijftal factoren. Zichtbaarheid, onderscheidend vermogen, consistentie, transparantie en authenticiteit. Dat maakt of breekt een goede reputatie.

Op de tweede plek eindigde Ikea, terwijl Sony en Unilever respectievelijk een derde en vierde plaats voor hun rekening namen. Opvallende verliezers waren Microsoft, Siemens, Aegon en Achmea. Vorig jaar stonden deze namen nog in de top 15 van bedrijven met een goede reputatie. Dit keer waren ze geheel van de top-25 lijst afgevallen. Zeker voor Microsoft is dat vreemd, maar een echte verklaring daarvoor kon Van Riel nog niet geven. ‘Waarom, dat is me nog niet geheel duidelijk. De alomtegenwoordigheid van Microsoft valt blijkbaar negatief.’

Opvallende winnaar was TPG, die als oud-overheidsbedrijf een vijfde plek wist te behalen. Voormalige staatsbedrijven scoren per definitie slecht op reputatiegebied. Deze keer heeft TPG deze wetmatigheid weten te doorbreken. Volgens Van Riel heeft het te maken met de financiële steun die TPG levert aan het World Food Programm. TPG’s CEO Peter Bakker maakte vorige maand bekend dat TPG zijn bijdrage aan het VN-voedselprogramma in 2004 verhoogt naar 10 miljoen euro.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie