Heinz: ‘Het was voor ons een no-brainer om met Kidsweek samen te werken’

Eens per jaar wil Heinz uitgebreid over tomaten vertellen. ‘We konden meeliften op het vertrouwen dat scholen in Kidsweek hebben.’

heinz

Wie aan Heinz denkt, denkt – niet zo heel erg verwonderlijk - aan tomatenketchup. Maar hoe dat nou precies zit met die ketchup, dat weten veel mensen – ondanks programma’s als Keuringsdienst van Waarde - toch niet. ‘Veel mensen denken dat ketchup een fabrieksproduct is’, zegt Anya Pieroen, hoofd communicatie bij Heinz, ‘maar er komen tomaten aan te pas. Veel tomaten. Het is niet zo bekend dat wij echt dé tomatenkoning zijn, we verwerken maar liefst 40 miljard tomaten per jaar, we hanteren een waterbesparende kweekmethode, gebruiken zo min mogelijk bestrijdingsmiddelen en hebben zelfs een eigen zadenkwekerij. Dat verhaal proberen wij eens per jaar goed te vertellen. En voor wie is dat nou juist interessant? Voor kinderen! Om die reden wilden we met Kidsweek van uitgeverij Young & Connected samenwerken.’ 

Deskundigheid delen
Pieroen zegt dat het een no-brainer was om het project samen met Kidsweek te doen. ‘Niet alleen vanwege het bereik hoor. Maar als het over educatie gaat, over dingen leren, dan denk je toch wel meteen aan de titels 7Days en Kidsweek van Young & Connected. Voor dit onderwerp zochten we de doelgroep 11, 12 jaar oud en dan kom je bij Kidsweek uit.’ De kracht van de titel zit ‘m volgens Pieroen onder meer in de deskundigheid van de redactie. Daarnaast zegt ze: ‘Wij wilden geen recht-toe-recht-aan promotie doen, maar op een transparante manier onze deskundigheid delen. Dan lift je mee op het vertrouwen dat scholen in Kidsweek hebben.’ 

Respons
In samenwerking werd een lesprogramma over tomaten tot stand gebracht, dat kon worden gebruikt in de klas. ‘We zagen aan de respons dat dat goed werd gebruikt. De redactie van Kidsweek weet op dat vlak goed in te schatten waar de behoefte ligt.’

Spot-on voor de doelgroep
Een groot succes dus? ‘Ja zeer, heel erg succesvol’, zegt Pieroen, die zich nadrukkelijk enthousiast toont over de uitvoering en de vormgeving, die helemaal door Kidsweek wordt gedaan. ‘De redactie weet het inhoudelijk zo te schrijven dat het voor kinderen interessant is. Niet te wetenschappelijk, zeer toegankelijk en toch op de inhoud, spot-on voor de doelgroep. En dat luistert nauw, want je doet het gauw verkeerd.’

Dit is Young & Connected

  • Y&C bereikt 154 duizend kinderen en 90 procent meelezende ouders en is daarmee dé partner voor communicatie naar kinderen.
  • Y&C biedt adverteerders een brede waaier aan mogelijkheden, zoals advertenties, custom-publishing-uitgaves, het mixen van kinder-doe- en spelcontent met de boodschap van de adverteerder, distributie en activatie d.m.v. leskaarten naar scholen. Opmaak en teksten worden volledig verzorgd.
  • Y&C is gespecialiseerd in het schrijven voor kinderen. De redacteuren zijn als geen ander in staat om moeilijke onderwerpen duidelijk uit te leggen en leuk te verpakken voor jeugdige lezers.
  • Kidscommunicatie? Ga naar Kidsweek!

De Heinz ketchup-case in vogelvlucht
Anya Pieroen: ‘We begonnen met een tweepagina-advertorial in Kidsweek over tomaten en hoe je die – met bijgevoegde zaadjes – zélf kunt kweken. Op een toegankelijke manier leerden kids hoe ze tomatenkweekbakjes van wc-rolletjes konden knutselen en de hoogste klassen mochten meedoen aan een prijsvraag waarmee ze een excursie konden winnen naar ons innovatiecentrum in Nijmegen. We kregen gigantisch veel aanmeldingen, er deden 175 scholen mee. Rond de 7 duizend kinderen! Van dat “ketchup-schoolreisje” is  - ook in advertorial-vorm - een erg leuk verslag gemaakt en er is een follow-up gemaakt in de vorm van een stripverhaal over schooltraktaties om ook de ouders bij de campagne te betrekken.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →