Huismerkenfan heeft minder vertrouwen dan koper van A-merken

Zowel consumentenvertrouwen als het vertrouwen in de economie is bij een koper van winkelmerken veel lager dan bij een A-merkenfan.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau GfK en TIAS School for Business and Society. De auteurs, Ton Luijten, methodoloog bij GfK en Will Reijnders, hoogleraar Marketing aan TIAS, verdeelden consumenten op basis van hun consumentengedrag in 3 categorieën; een A-merkenfan, een winkelmerkenfan en ‘onbepaald’. Vervolgens lieten ze analyses los op de consumentengroepen.

Wat blijkt: Kopers van A-merken geven significant meer uit aan boodschappen dan de kopers van winkelmerken: het verschil is 930 euro per jaar. Het verschil wordt niet enkel verklaard door het feit dat huismerkenkopers goedkopere merken kopen; ze bezoeken ook goedkopere winkels. Daarnaast kopen winkelmerkenfans ook minder.

Bezuinigingsgedrag
‘De crisis van de afgelopen jaren heeft duidelijk zijn sporen nagelaten. Oplopende werkloosheid en een achterblijvende loonontwikkeling leveren een druk op het besteedbaar inkomen. Dit geeft voor grote delen van de bevolking een noodzaak om het aankoopgedrag aan te passen, door bezuinigingen door te voeren’, aldus de auteurs Ton Luijten, methodoloog bij GfK en Will Reijnders, hoogleraar Marketing aan TIAS.

Dit bezuinigingsgedrag is ook te zien in het rondshoppen bij andere winkels. Een A-merkenfan is trouwer aan een winkel dan een consument die winkelmerken koopt. Bij winkelmerkenfans is het aspect prijs logischerwijs belangrijk. Ook kopers van A-merken vinden prijs het belangrijkste aspect, maar minder belangrijk dan de fans van winkelmerken. Ook het assortiment en service in een winkel bepaalt of ze daar hun boodschappen doen.

De analyses tonen aan dat de merken- en winkeltrouw dalende is. Consumenten worden prijsbewuster, bezoeken meer winkels en kopen in toenemende mate winkelmerken in plaats van A-merken. Winkelformules die niet beschikken over een sterke winkelmerkoperatie zullen deze ontwikkelingen duidelijk voelen. De voortdurende prijsaanbiedingen zullen deze ontwikkeling enkel versterken, aldus de onderzoekers.

Dit onderzoek is een voortzetting van het onderzoek ‘’ dat in mei 2014 werd gepubliceerd in het maandblad voor Accountancy en Bedrijfseconomie.

Voor meer informatie, ook over de methodiek, verwijs ik naar de whitepaper die GfK en TIAS samen opstelden,  te downloaden.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie