Nederlandse martech scale-up Instant Magazine heet per 18 februari Foleon

Daan Reijnders, ceo en co-founder: ‘We zien onszelf als de logische vervanger van de PDF.’

Joost Galama, Co-founder en CTO van Foleon (links) & Daan Reijnders, Co-founder en CEO van Foleon (rechts)

Het is ongelooflijk hard gegaan met de Nederlandse scale up Instant Magazine. Vijf jaar geleden begonnen als gat in de markt, al snel volgde internationalisering en inmiddels heeft het platform zich dusdanig ontwikkeld dat er een nieuwe naam is en een scherpere koers.

Foleon is een creatief platform om digitale content te maken, zoals brochures, jaarverslagen, handleidingen en whitepapers. Ceo Daan Reijnders begon ermee in 2012 toen hij nog partner was van het Alkmaarse reclamebureau Raadhuis. Rabobank was één van de klanten en wilde een digitaal relatiemagazine laten maken. Eerst in pdf, later in flash. Reijnders vertelt: ‘Dat kostte veel tijd en was ook behoorlijk kostenintensief. Omdat Flash niet ondersteund werd door iPads, moesten we over naar HTML5. Er was alleen nog geen software voor, dus besloot ik dat zelf te gaan ontwikkelen.’

Dat was in feite de eerste versie van Instant Magazine. ‘Ik vond het zo tof, dat ik mij volledig op het platform wilde focussen en besloot apart door te gaan met Instant Magazine. Ik zag dat we bedrijven en bureaus efficiënt konden bedienen met deze tool. Zo hoefden ze zelf niet een hele afdeling op te tuigen.’

Eind 2013 vertrok Reijnders bij Raadhuis en begon hij met zijn compagnon, cto Joost Galama, officieel Instant Magazine. Geen statische pdf’s meer, maar interactieve publicaties die goed leesbaar zijn op ieder apparaat, zoals smartphone, tablet of pc. Met de geavanceerde software creëer je in no time je eigen digitale publicaties.

Instant Magazine werd in eerste instantie gebruikt om online magazines te creëren. Nu het platform voor veel meer soorten publicaties wordt ingezet, dekt de naam Instant Magazine de lading niet meer. De nieuwe naam is Foleon. Reijnders legt uit: Foleon is afgeleid van ‘Foleo’ en Portfolio, de ‘on’ is krachtig en staat voor interactief en online.’

Het systeem heeft uitgebreide statistieken, je publicatie is volledig meetbaar, er zijn mogelijkheden om content te personaliseren en video’s toe te voegen. Daarnaast zijn er bijvoorbeeld ook integraties met Youtube, Vimeo, Bynder en Zapier. Je kunt snel starten met paginatemplates en je publicatie volledig in je huisstijl opmaken vanaf scratch.

Door de veelzijdigheid van het platform is Foleon voor elke organisatie die marketing en communicatiemiddelen creëert een waardevolle toevoeging, zegt Reijnders. Grote organisaties, waaronder EY, Deloitte en KLM zetten het in voor interne nieuwsbrieven, proposals, interactieve brochures en whitepapers. Maar ook gemeenten gebruiken het platform voor het creëren van digitale handboeken en het informeren van inwoners.

Foleon

De internationale standaard voor interactieve webcontent

Inmiddels maken ruim 1300 organisaties gebruik van Foleon en is het bedrijf in korte tijd hard gegroeid naar een internationaal bedrijf met bijna 100 medewerkers en kantoren in Amsterdam, New York en Londen.

De ambitie van Foleon: ‘We zien onszelf als de vervanger van de pdf. Dat is misschien een gedurfde uitspraak, maar het zit heel diep in ons verweven. We willen het platform zijn voor alle content die je voorheen in print en pdf produceerde. Daarnaast willen we onze klanten graag helpen met het creëren van relevante content. De gemiddelde communicatieafdeling is niet gewend om te sturen op content. Wij geven graag inzicht in het lezersgedrag, zodat zij hun content nog beter kunnen afstemmen op hun doelgroep. Wij kunnen ze helpen met de vraag: Hoe bereik ik mijn doelgroep het best? Ambitie is om de internationale standaard te worden voor interactieve webcontent.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →