Krijgen merken te weinig rust en regelmaat?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Door gastblogger Arjan Kapteijns van

Als je de vakbladen en weblogs als deze leest dan zie je dat veel merken bijna net zo vaak van strategie wisselen als van marketingmanager en/of bureau. Dit simpele gebrek aan consistentie moet wel ten koste gaan van de merkeffectiviteit en groei. Want net als voor kinderen zijn ook voor merken rust en regelmaat en duidelijke kaders elementaire behoeften om te kunnen groeien!

Iedere week staan de bladen weer vol met marketeers (of communicatiemensen) die een nieuwe strategische koers aankondigen en daarbij hoort natuurlijk ook weer een nieuwe campagne.

Ik snap dat wel. Als (nieuwe) marketeer wil je natuurlijk graag je eigen stempel op een merk drukken. Dat is leuk. Daarmee kan je scoren en kom je in de picture. En een pitch organiseren is natuurlijk helemaal sexy!

Het schijnt zelfs zo te zijn dat marketingvacatures waarbij vooraf is vastgelegd dat er géén nieuwe strategie of campagne ontwikkeld mag worden net zo onverkoopbaar zijn als een villa naast een woonwagenkamp.

Door steeds van strategie naar strategie en leuke (of minder leuke) campagne naar campagne te hoppen vestig je geen duidelijke merkidentiteit in het hoofd van de consument. Of wél?

Moeten bedrijven ervoor zorgen dat hun marketeers zuiniger omspringen met hun met veel zorg en geld opgebouwde brand equities? En zo ja, hoe?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie