Marketing automation: vier campagnes die je móét inzetten

Marketing automation ingewikkeld? Begin gewoon! Lees welke stappen te zetten voor een kwalitatief betere database en een betrokken ontvanger

Marketing automation is de hype al een tijdje voorbij. Toch vinden veel marketeers het moeilijk te starten. Er kan veel. En als je eenmaal de deepdive neemt: wil je ook veel. Precies dat leidt vaak tot vertraging in het proces. De kans is groot dat je het te moeilijk maakt en niet meer weet waar te beginnen. In dit artikel geven we vier voorbeelden van geautomatiseerde e-mail marketing automation campagnes die makkelijk op te zetten zijn en bewezen succes opleveren. Start en win!

1: Welkomstcampagne: ga het gesprek aan en leer contacten kennen

Bijna iedere organisatie is dol op het verzamelen van e-mailadressen. Immers: zodra je de adressen in ‘bezit’ hebt, zijn je kosten om verbinding aan te gaan relatief laag. Toch zijn er maar weinig organisaties die de “witte broodsweken” gebruiken om zijn of haar digitale klant te leren kennen, terwijl nieuwe contacten tijdens de eerste 30 dagen het meeste bereid zijn over zichzelf te vertellen. Veel contacten schrijven zich in voor een ‘nieuwsbrief’ en horen daarna dagen of weken niets. Een gemiste kans! Vergelijk het met een klant die jouw winkel inloopt en door het personeel niet wordt begroet.
Een welkomstcampagne helpt je een eerste band op te bouwen met een contact. Vertel in zo’n campagne over jezelf en je dienst of product, maar vraag óók gegevens van je ontvanger. Wanneer het bijdraagt aan relevante communicatie op maat, zijn nieuwe contacten doorgaans erg bereid om meer over zichzelf prijs te geven. Vertel i.v.m. de AVG wel waarom je deze gegevens nodig hebt.

2: Verjaardagse-mail: de kracht van verrassing

Een verjaardagscampagne, die soms uit slechts uit 1 bericht bestaat, heb je binnen no-time gemaakt en ingesteld. Een verjaardagsmail hangt altijd samen aan een datum, maar hoeft niet persé geboortedag gerelateerd te zijn. Denk na op welk moment je jouw contact(en) het beste kunt verrassen. Want voor het bouwen van sterke klantrelaties, is verrassen noodzakelijk. Een verrassing kan een cadeautje zijn of korting, maar zelfs dat is niet altijd nodig. Een persoonlijke boodschap, om te laten weten dat je aan iemand denkt, kan soms al genoeg zijn. Stuur een e-mail als iemand een jaar klant is, beloon loyale klanten of kies een ander moment uit de ‘issue kalender’.

3: Engagementcampagne: contacten herstellen of verwijderen

Met engagement bedoelen we de mate van betrokkenheid van je contacten met jouw organisatie. Vaak meet je die op basis van de datum waarop de laatste e-mail geopend is. Als een ontvanger langere tijd geen e-mail opent, spreek je van een slaper/inactief contact en die doen je meer kwaad dan goed. Opschonen van je database, is daarom altijd een goed plan. Marketeers zijn er meestal geen voorstander van, maar uit ervaring weten wij: durf e-mailadressen te verwijderen!
Met een engagement-campagne verhoog je het resultaat van je campagnes en voorkom je:

  • Aflevering in de spam-folders
  • Ongezonde e-mailratio’s (open en klik)
  • Onnodige kosten voor e-mails die niet gelezen worden

4: Servicecampagne: voorkom inactieve contacten en reputatieschade

Beschik jij over contacten? Zorg dan dat je in contact blijft! Niet alleen om onder de aandacht te blijven, ook om reputatieschade te voorkomen, dat kan leiden tot de aflevering van je mails in spam-folders. Een servicebericht bevat geen enkel commercieel belang. Het hoeft daarom geen afmeldlink te bevatten én mag gestuurd worden naar iedereen, dus ook naar contacten waar je geen opt-in van hebt. Stuur daarom met regelmaat – één tot twee keer per jaar – een service-bericht waarin bijvoorbeeld staat: ‘Klopt uw e-mailadres nog’? Alles voor de kwaliteit en om een zo goed mogelijke relatie aan te gaan met jouw contact.

E-mail marketing automation is geen hype of trend, maar een bewezen middel voor waardetoevoeging aan iedere stap van de customer journey.