Marketing is Het Nieuwe Verkopen

Na ruim 20 jaar in de marketing te hebben gezeten, ben ik er nu eindelijk achter: ik zit in de sales! In feite: we zitten allemaal in de sales! Denk maar eens na, je hebt anderen vast wel eens moeten overtuigen van jouw idee, je hebt wel eens onderhandeld over je salaris of het druk gehad met crowdfunding voor een prachtig sociaal project.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Salesjongens
Maar hoe ziet die sales er vandaag de dag uit? Nog eens met die voet tussen de deur? Blijven leuren over je zogenaamde USP’s? Om in deze tijd anderen te overtuigen van je ideeӫn, diensten of producten zullen we steeds meer als marketeers moeten denken. En dat is een hele opgave, met name voor verkopers!

Eigenlijk moet ik bekennen dat ik er altijd al zo over dacht in de tijd dat ik nog tussen de salesjongens in de IT zat. Mijn leuze was: Marketing maakt de weg vrij voor sales. Verkopers zouden wat meer de marketingmethoden moeten inzetten om hun diensten en producten te verkopen. Die gedachten van toen, is de huidige soms pijnlijke waarheid voor verkopers. Het punt is klanten beslissen namelijk steeds vaker online.

Koopprikkel
Alles is door internet transparant geworden. Jouw bedrijf staat in feite in de etalage. Wat ze bij jouw kunnen kopen, zien ze ook bij je concurrent. Misschien zelfs wel voor een lagere prijs. Wat doe je daaraan? Veel ondernemers en zelfstandigen hebben het niet door, maar een goed lopend bedrijf opzetten en laten groeien betekent dat ruim 80% van je business uit marketing zal moeten bestaan. En dan niet die 1.0 methoden van de vorige eeuw. Nieuwe online kanalen als LinkedIn, Twitter en Facebook hebben hun intrede gedaan. En innovatieve marketing en sales methoden die passen bij deze tijd zijn daarbij van levensbelang.

Bij elke koopprikkel grijpen klanten direct naar hun laptop, PC, smartphone of tablet. Dit is nu het allereerste contactmoment met jouw product of dienst. Het zou toch wel heel erg zonde zijn en je heel veel omzet kosten om deze trend aan je voorbij te laten gaan.

Loyale klanten
Juist de nieuwe media kunnen je helpen bij het aangaan van een lange relatie met je prospect. Ze blijven geen vreemde meer voor je, maar worden fan. Aan je fans kun je goede prijzen vragen en je kunt ze jarenlang aan je binden. Op dit soort loyale klanten zit je te wachten!

Volgens velen is marketing van het communiceren en verkoop van de relatie aangaan. Deze vlieger gaat niet meer op in de wereld van nieuwe media. Marketeers moeten juist beter worden in relaties aangaan en sales moet waardevollere boodschappen gaan bedenken.

Maar hoe pak je dat nou aan? Dit kan volgens mij als volgt:

1. Wat is je Unique Story Purpose? Oftewel, in hoeverre heb jij impact op het leven van je klant met jouw verhaal ? Vraag je daar ook bij af: Op welk verhaal zit jouw klant te wachten zodat hij jouw product of dienst tot zich neemt? Welk verhaal verkoopt zich als vanzelf bij de juiste klanten?

2. Een slim businessmodel. Verscheidene consultancybureaus geven het al jaar na jaar aan: De topprioriteit bij bedrijven om te groeien is de inzet van een slim en innovatief businessmodel. Wat bedrijven vaak vergeten is dat je een businessmodel moet hebben waar de relatie met de klant centraal staat zodat er een warm contact ontstaat. Het is het hart van je klant dat voor lange tijd geld gaat pompen naar jouw organisatie en niet zijn portemonnee.

3. Balans tussen off- en online contact. Ok, je klanten zitten steeds meer online, maar je ziet hem of haar ook wel eens live bij een (netwerk)meeting. Wat is nou leuker dan elkaar persoonlijk te zien en te spreken? Dan maak je echt contact! Het gaat steeds meer om de connectie te maken tussen het live netwerken, je website en sociale media. Tegelijkertijd heeft het helemaal geen zin om op alle Sociale Media te willen zitten. Het gaat erom hoe vind je jouw online klanten die de F-Factor moeten krijgen: Friends, Fans en Followers? En bedenk dan wat zijn slimme methoden om klanten die je live spreekt jou online te laten volgen voor een hele lange tijd?

Op 19 maart a.s. vindt het eerste plaats in Seats2Meet Maarssen. Daar beantwoord ik alle bovenstaande vragen. Je bent van harte welkom!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie