8 merken die voorop lopen in de metaverse

Social media bureau Somention zet merken die actief zijn in de metaverse voor je op een rij.

We kunnen er inmiddels niet meer omheen, de metaverse. Maar sommige merken waren er als de kippen bij om nieuwe werelden te openen. Van online flagshipstores tot interactieve games en van online events tot productintroducties. Deze 8 merken doken vol in de metaverse, met toffe online ervaringen tot gevolg. Laat je inspireren door deze meta-trendsetters!

1. Nike

Nike is met hun eigen virtuele wereld te vinden op Roblox. NIKELAND is een plek waar competitie en creativiteit in overvloed zijn voor iedereen. De omgeving is geïnspireerd op het echte hoofdkantoor van Nike en bevat gedetailleerde arena's voor de Roblox-community om hun vaardigheden te testen in verschillende minigames. Denk hierbij aan spellen als tikkertje, de vloer is lava of trefbal, waarbij NIKELAND wordt verrijkt door levensechte beweging. Daarnaast kun je ook je eigen games ontwikkelen op het platform en is uiteraard je avatar uitgerust in speciale Nike items, die te koop zijn in de wereld zelf.

2. Zara

Online shoppen en meteen bekijken hoe de look jou (of in dit geval je avatar) staat? Dat is nu onder andere mogelijk met de Lime Glam collectie van Zara via de Zepeto app. Meerdere modemerken, zoals Gucci en Burberry, maken het op deze manier mogelijk om kleding virtueel te passen, waarna je de kleding kunt kopen voor je avatar én online kan bestellen in de ‘echte’ wereld.

Zara

3. Wendy's

Amerikaans fastfoodketen Wendy’s heeft zich gepositioneerd in de metaverse met ‘Wendyverse’, waarbij ze onderdeel zijn van Horizon Worlds. Treed de virtuele wereld binnen en bestel je favoriete eten in het Wendy’s restaurant. Gebruikers kunnen vrienden ontmoeten of met elkaar basketballen op een veldje. Ook kun je in de Wendyverse met je avatar kortingen bemachtigen die je in een ‘echt’ Wendy’s restaurant kunt inleveren.

Wendy's

4. Tommy Hilfiger

Modemerk Tommy Hilfiger nam dit voorjaar deel aan de Metaverse Fashion Week. Tijdens de show toonde verschillende merken hun collecties in de Decentraland metaverse. Buiten NTFs voor je avatar kopen, kon je ook via een digitaal retail platform de fysieke producten uit de show kopen.

Tommy Hilfiger

5. Balenciaga

Samen met Fortnite ontwikkelaar Epic Games stapte modemerk Balenciaga de metaverse in. Fortnite spelers kunnen nu kledingitems van de samenwerking kopen in het spel. En zoals we in de ‘echte wereld’ van Balenciaga gewend zijn, gaat het ook hier om flamboyante outfits. De kleding is trouwens niet alleen binnen de game verkrijgbaar, liefhebbers kunnen de fysieke items ook kopen bij Balenciaga zelf.

6. Ferrari

Geen onbekende in de metaverse is Ferrari. Vorig jaar maakte het Italiaanse automerk de Ferrari 296 GTB bekend. De Fortnite community mocht de auto als eerste proberen. Een exclusief ritje in het nieuwe model, aangezien de auto nog niet op de markt is gebracht. De virtuele auto was tevens Fortnite’s eerste, realistische auto in het spel dat daadwerkelijk rijdbaar is.

7. Justin Bieber

Een iets ander voorbeeld ten opzichte van de andere, maar wel een merkervaring die niet in het rijtje mag ontbreken. Want ook de entertainment-industrie speelt al goed in op de metaverse. Zo kon je eerder al vanuit je eigen woonkamer genieten van concerten van onder andere Ariana Grande, Post Malone, Travis Scott en Justin Bieber. Vaak zijn deze events een combinatie van gaming, motion capture in real time en muziekoptredens, waarbij de artiest in een digitale avatar een liveshow geeft.

8. Heineken

Heineken bracht het nieuwe Heineken Silver bier begin 2022 op de markt en is sinds maart ook te nuttigen in de metaverse van Decentraland. In deze wereld kunnen gebruikers meekijken in de digitale brouwerij van Heineken Silver en leer je hoe bier (in het echt) wordt gebrouwen. Ook kun je zelf een virtueel biertje aan verse pixels tappen en laten opdrinken door je avatar. 

Klinkt niet erg dorstlessend, hè? Het gaat hier dan ook om een ironische grap van Heineken, waarbij de spot wordt gedreven met de metaverse. Er zijn namelijk genoeg producten die we toch het liefst in de echte wereld ervaren.