MWG-enquête: ‘Nederland nog niet klaar voor voice search en RTL gaat fuseren’

De jaarlijkse steekproef van de branchevereniging levert opvallende voorspellingen en verwachtingen op

2019 wordt het jaar van Talpa, van de megatransfer van Linda de Mol en van gloednieuwe AMMA-awards. Voor voice search en addressable tv is het nog te vroeg; voor Facebook misschien te laat. Oh, en mediaminderen wordt een dingetje, voorspelt de MWG-achterban in de ‘Klaar voor het Jaar 2019 Enquête’. 

‘Willen jullie meer of minder media?’

Zo staat bij de kick-off van een nieuw jaar ook ons mediagebruik steeds vaker op het traditionele minder-meer-lijstje (minder eten/drinken, meer sporten/genieten).
24% van de 226 respondenten wil in 2019 mediaminderen. 49% daarvan is vooral van plan het Facebook-gebruik in te dammen. 11% gaat minder Instagrammen,
8% zou graag afkicken van WhatsApp én Thuisbezorgd.nl en 3% wil minderen met Tinderen.

Uiteraard streven sommigen juist méér mediagebruik na. Zo verwachten de MWG’ers dit jaar meer VOD te gebruiken; 25% wil vaker naar Netflix of Videoland kijken. Podcast (18%), Instagram (13%) en Out-of-Home (10%) blijven eveneens geliefd.

‘RTL gaat fuseren met YouTube’

Interessant is ook dat 39% van de respondenten voorspelt dat RTL dit jaar fuseert met een andere mediapartij. 34% voorziet een fusie voor Talpa. De geopperde combinaties zijn legio en zinnenprikkelend. RTL en YouTube bijvoorbeeld. Of RTL en Ster. RTL en SBS, RTL en De Persgroep. Ook ingediend: Talpa en RTL. Of Talpa en Exterion. En: Talpa en TMG.  Ondanks het voornemen van minderen blijven mediabedrijven onverminderd populair. 10% van de geënquêteerden zou dolgraag aandelen Google hebben. 9% kiest voor De Persgroep en 6,5% voor Mediamonks. 42% heeft geen flauw idee en 17% handelt alleen in bitcoins.

The voice search of Holland

Voice search is in de Verenigde Staten al stevig ingeburgerd. 56% van de MWG-achterban verwacht echter dat Nederland daar voorlopig niet aan toe is. Slechts 12% denkt dat voice hier dit jaar dé manier van zoeken wordt. 21% ziet voice niet als advertising tool maar als personal assistant en 1% denkt bij voice aan The voice van John de Mol. Volgens de ondervraagden moet Nederland ook wachten voordat de grote belofte van addressable TV wordt ingelost. 30% van de MWG-achterban gelooft erg in de landelijke test die Talpa Network en KPN dit jaar doen en verwacht zelfs dat dit de doorbraak wordt. Maar 39% is daar helemaal niet zeker van. Andere criticasters (27%) denken bovendien niet dat de TV-kijker daarvoor een opt-in geeft.

Bureaucommissie en Brexit

Het afschaffen van de 15% bureaucommissie kan wel rekenen op groot enthousiasme. 77% van de respondenten is blij dat bijna de hele media-industrie de bureaucommissie heeft opgeheven. 14% verwacht niettemin dat een groot aantal bureaus hierdoor in de problemen komt. Op de bewering dat de Brexit geen gevolgen heeft voor de Nederlandse advertentiemarkt liggen – o ironie – de ja- en nee-stemmers dicht bij elkaar. 47% denkt van wel, 53% van niet.

van Galjaard tot Giel

Wie gaan het maken, wie verdwijnen en wie stappen over? De MWG-achterban verwacht veel van de mediafamilie De Mol. Volgens 13% gaat Linda in 2019 zeker een transfer maken van RTL naar… Ook Erland Galjaard (11%), Edwin Evers (8%), Slaven Mandic (7%) en Willem-Albert Bol (7%) staan volgens het onderzoek op de hot transferlijst. Weinigen verwachten dat Giel de Winter van StukTV het gaat maken als creatief directeur bij Talpa Social. 61% denkt dat hij binnen een jaar weg is. Toch is er ook een fanbase die verwacht dat De Winter snel Peter de Mönnink opvolgt als CEO van Talpa Network. 19% heeft trouwens geen idee wie Giel de Winter is. Geestig is dat de ondervraagden het StukTV-kopstuk wél graag willen zien op het MWG Mediacongres. John de Mol, marketing-professor Mark Ritson, Sir Martin Sorrell, marketingexpert Les Binet en Richard Branson staan ook op die wishlist.

AMMA-awards

De AMMA-awards ondergaan in 2019 een metamorfose. Er komen enkele fonkelnieuwe categorieën bij: ‘Beste gebruik van data’ en ‘Digitaal bureau van het jaar’. De door de respondenten voorgestelde nieuwe ‘Beste digibeet’ en ‘De Vrije Keuze AMMA’ worden nog even geparkeerd.

Bij het voorspellen van de winnaars voor de 2019 AMMA’s duiken the usual suspects op. De ondervraagden verwachten dat MediaCom en Mindshare strijden om de titel Mediabureau van het jaar (18% vs. 16%). Voor Exploitant van het jaar (2018) is Talpa favoriet (22%) en Exterion runner-up (17%). Op 16 mei worden de winnaars bekendgemaakt tijdens allOut, hét mediafestival van Nederland.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →