Masters of Data, Impact, Strategy en The Industry, dit is de AMMA anno 2023

De AMMA definieert dit jaar voor het eerst 4 domeinen waar de 14 prijscategorieën in vallen. ‘Het maakt nóg duidelijker waar we voor staan'.

Eva Rozenbeek en Maiko Valentijn

AMMA, de meest toonaangevende mediavakprijs in Nederland, komt dit jaar met een in het oog springende vernieuwing. De 14 prijscategorieën blijven weliswaar gehandhaafd, maar worden wel ingedeeld in één van deze vier domeinen: Data, Impact, Strategy en The Industry (zie onderaan voor compleet overzicht).

‘Dat geeft houvast’, zegt MWG-voorzitter Maiko Valentijn, ‘veel mensen zijn vergeten dat de eerste M in AMMA staat voor “Masters”. Award-winnaars mogen zich vanaf dit jaar bijvoorbeeld “Master of Data” of “Master of Strategy” noemen. Dat dat geweldig stoer klinkt, is mooi meegenomen, maar nu steeds meer mensen op boardroomniveau zich druk maken over media, vinden we het vooral belangrijk om middels een meer gestructureerde aanpak te laten zien wat een rijk vakgebied we vertegenwoordigen. We zijn op zoveel verschillende domeinen bezig binnen het mediavak!’

Die vier domeinen spreken eigenlijk voor zich, maar toch even. Valentijn: ‘Data is de ultieme currency voor het mediavak, een grote verantwoordelijkheid om die op de juiste manier te organiseren en te ontsluiten. Dat vertaalt zich onder meer in een ijzersterke datastrategie, een uitmuntende media-performance. Impact kan je bereiken door slim te innoveren of een medium op een geniale manier in te zetten, dat gaat over vernuft. Strategy is uiteraard de start van alles, De Beste Mediastrategie is en blijft één van de meest gewilde prijzen. Onder ‘Masters of The Industry, hebben we prijzen als Merk van het Jaar en Bureau van het Jaar gecategoriseerd.’

Lat hoog

De AMMA-organisatie legt de lat hoog voor zichzelf dit jaar. De awards moeten de aantrekkelijkheid van het mediavak reflecteren, bewijzen zelfs. Dat is nodig, weet Eva Rozenbeek, vice-voorzitter van de AMMA-commissie, want talent vinden en behouden is een grote uitdaging. ‘We willen het aantrekkelijker maken om in dit vak te werken. Het vieren van de inhoud, van topkwaliteit werk, is daarbij key. We hebben alle criteria weer tegen het licht gehouden en zijn weer zeer kritisch bij het samenstellen van de vakjury’s.’ Rozenbeek garandeert dat de winnende cases bij de uitreiking de erkenning en egards krijgen die ze verdienen. ‘We gaan ook goed uitleggen wát er nou zo goed was aan die winnende case.’

Op de dansvloer

Maar inhoud en kwaliteit alleen is volgens Rozenbeek niet voldoende. ‘De uitreiking is ook een moment om de aantrekkingskracht van het hele vak te vieren. Daarom willen we de AMMA zo toegankelijk mogelijk maken voor iedereen binnen het mediavak. Het thema dit jaar luidt dan ook: “No Filter.” We willen absoluut voorkomen dat de AMMA een elite awardshow wordt.’ Ja, natuurlijk gaat dat over inclusie, vindt Rozenbeek. ‘We laten ons leiden door een quote van Vernā Myers, die VP Inclusion is bij Netflix. Zij zegt heel terecht: “Diversity is being invited to the party, inclusion is being asked to dance.” Wij willen niet alleen dat iedereen komt, maar ook dat iedereen meedoet, want waarom zou het altijd dezelfde groep moeten zijn die inzendt voor de awards? Door deel te nemen aan de AMMA, laat je zien hoe je het vak beter en slimmer hebt gemaakt. En we hebben dit jaar geen dresscode! Je bent namelijk altijd de mooiste versie van jezelf.’

Flashy

Daar heeft Valentijn nog wel wat aan toe te voegen. Veel mensen denken volgens hem dat je een top casefilm nodig hebt om mee te doen voor de prijzen en dat het winnen van een AMMA automatisch buiten bereik ligt. ‘Maar niets is minder waar. Die toegankelijkheid waar we voor staan, geldt zéker ook voor het inzenden. De opsmuk rond een case kan waardevol zijn om de zaak te illustreren, maar pas op hè, de jury is geoefend om naar de inhoud te kijken. Je kunt nog zo’n flashy casefilm insturen, als het niet op het formulier staat beschreven, heb je er niets aan.’ Rozenbeek valt hem bij. ‘Ja precies, en het is ook niet zo dat je 20 marketeers in je team moet hebben om een case in te zenden. Wij zorgen ervoor dat het voor iedereen haalbaar is.’ In dat kader zijn Rozenbeek en Valentijn ook blij dat – na covid – de live briefing weer terug is van weggeweest. ‘Daar wordt alles nog eens uitgebreid uit de doeken gedaan.’

Teruggedraaid

Veel marketingcommunicatie-awards delen goud, zilver en brons uit. In 2021 probeerde de AMMA dat ook, maar daar komt het dit jaar weer op terug. ‘Het werkte niet’, zegt Valentijn, ‘het werd te veel, te verwarrend. Kijk, een nominatie is en blijft een belangrijke erkenning, maar er is altijd één de beste en die bepaalt het niveau van het jaar. Dát moet je vieren. No compromise!’ De AMMA zoals de AMMA bedoeld is dus? Rozenbeek: ‘Absoluut! Geen bullshit, media-cases in de meest pure vorm, voor iedereen in de industrie toegankelijk en altijd beoordeeld door een bekwame en kritische vakjury, die slechts één winnaar selecteert.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →