Leerzame lessen uit de praktijk

YIM College Tour; snelkookpan voor jong media talent

Of er volgend jaar weer een YIM College Tour komt? Initiatiefnemers Robert Noya en Martine Hardeveld Kleuver twijfelen niet: “Wat ons betreft wel, het was een groot succes.” Zo’n 45 jonge talenten uit de mediawereld zaten acht weken in de digitale collegebanken en leerden daar de kneepjes van het vak van ervaren collega’s. Dat de colleges werden gevolgd via Zoom bleek geen beperking. Sterker nog, wat de organisatoren betreft blijft het een terugkerend digitaal event.

YIM staat voor Young In Media en richt zich op junior en medior mediatalenten. Netwerken en kennis vergaren zijn de belangrijkste doelstellingen voor de jonge leden. En het moet vooral een beetje leuk zijn. De jeugdige telg uit de MWG-familie is de afgelopen jaren gegroeid tot een belangrijke steunpilaar van de brancheorganisatie voor communicatieprofessionals.

Jeanne Oskam
Jeanne Oskam (ZIGT)

Deelnemer Jeanne Oskam (Zigt):
“Het is nog niet zo heel lang geleden dat ik mijn laatste college heb gevolgd, zeg 2 jaar, dus voor mij was het alsof ik weer even terug ging naar de schoolbanken. Wat ik erg leuk vond is dat ik met de YIM-colleges kennis opdeed die direct toepasbaar is in de praktijk, iets wat ik miste tijdens mijn studie.”


En dat laatste was precies wat YIM-voorzitter Robert Noya voor ogen had: “Toen ik het stokje overnam van mijn voorganger werd mij duidelijk dat MWG-leden die al langer meelopen veel waarde hechten aan het koesteren van onze jonge talenten. Een medewerker die vanuit de collegebanken ons vak inrolt, kan de eerste tijd behoorlijk in verwarring raken. De diversiteit van ons vak en de grote hoeveelheid Engelse termen die wij allemaal graag gebruiken, daar moet een junior wel even aan wennen. YIM ontdekte dat jonge leden veel weten van het deelgebied waarin zij werkzaam zijn, maar vaak geen tijd hebben - en krijgen - om ook de rest van het vak te leren doorgronden. Daarom leek het ons goed voor deze doelgroep helderheid te scheppen aan het begin van hun carrière; een basis-kennispakket met veel voorbeelden uit de praktijk.”

Heldere lijn
De jonge professionals werd een heldere collegelijn voorgeschoteld. Kort gezegd: van briefing tot eindpresentatie, met onderwerpen als debrief, doelgroep- en data-analyse, mediastrategie & tactics, creatie, verhalen in context, contentpijlers, mediaplanning en de verschillende mediakanalen. Vanuit dit raamwerk gingen Robert Noya (Ad Alliance) en Martine Hardeveld Kleuver (T-Mobile) aan de slag met de inhoud van de acht colleges.

Ervaring uit het vak
Noya: “Bij elk onderwerp zochten we een ervaren professional en dat is gelukt. Sterker nog, de meeste colleges zijn door twee, soms zelfs drie ‘gastdocenten’ gegeven. Allemaal leden en partners van MWG. Hiermee sneed het mes dus aan twee kanten, want de senioren kwamen in direct contact met hun jongere collega’s. Wij maken een diepe buiging voor al deze tijdelijke ‘docenten’. Ze hebben bewonderenswaardig veel tijd gestoken in de voorbereiding. Groot voordeel is natuurlijk dat professionals uit de praktijk weten waarover zij praten en bij elk onderwerp wel een sprekend voorbeeld hebben.”


Interactief
Om niet alleen kennis te zenden, maar ook te voldoen aan de andere doelstelling van MWG, trokken de deelnemers zich minimaal 1 x per college terug in out break-rooms. Hier maakten ze in groepjes een opdracht en kregen ze tegelijkertijd de kans elkaar iets beter te leren kennen.


Tentamen
De serie colleges was verdeeld in twee blokken van vier met aan het slot van elk blok een Cahut-tentamen. Leuk, en tegelijkertijd een ontspannen check of de geboden kennis was doorgedrongen tot de jonge talenten. Noya: “Na het tweede tentamen wilden we de serie afsluiten met een vrolijke certificaat-uitreiking. Helaas ging hier de bekende corona-streep door. We hebben de certificaten opgestuurd met een feestelijk tintje.”

De toekomst
Noya: “Ik denk dat we met deze eerste editie een mooie standaard hebben gezet voor een jaarlijkse serie. En wat ons betreft, blijven de colleges digitaal. Online heeft geen invloed op de kwaliteit en het scheelt de deelnemers en gastsprekers veel reistijd. Daarbij heeft niet iedere jonge medewerker de vrijheid om acht woensdagen achter elkaar om 15 uur de deur achter zich dicht te trekken. Maar we willen volgende keer wel een live kick-off houden, zodat de deelnemers en gastsprekers al vooraf kennis kunnen maken. En als het even dan wel een live uitreiking van de certificaten.”

Kan ieder jong talent zich inschrijven?
Noya: “De inschrijving van mediatalenten die werken bij MWG-leden wordt gedaan door de werkgever. Dus als je volgend jaar wilt meedoen, trek je leidinggevende aan zijn of haar jasje en vraag of ze jou willen inschrijven. In deze eerste serie was ongeveer 90% van de deelnemers aangesloten bij MWG, de andere 10% waren jongeren die YIM-lid zijn geworden om de colleges te kunnen volgen.”

En YIM?
Noya: “Vol gas vooruit natuurlijk! Dat klinkt misschien wat overdreven, maar we zitten in een lekkere flow en met tien commissieleden hebben we bergen energie om nog veel meer te betekenen voor jong mediatalent. Ook deze college-tour hebben we samen volbracht. Elk college werd gehost door een YIM-commissielid. Die intensieve samenwerking en betrokkenheid maakt veel mogelijk. Met de YIM Battle, Talent van het jaar, de Tafel van 10 en het altijd onvergetelijke YIM-weekend hebben we een volle agenda. Het weekend is dit jaar van 7-9 oktober. Ook weer zo’n tof evenement, ik kan niet wachten.”
 

YIM is onderdeel van MWG, dé brancheorganisatie voor communicatieprofessionals. 
Wil je meer weten over YIM? Klik 
hier

Plaats als eerste een reactie