Nederlander tegen reclameverboden

De tijd dat alles moet kunnen in de reclame is voorbij, maar de Nederlander is geen voorstander van krachtig overheidsingrijpen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat blijkt uit Onderstroom, een onderzoek van Stroom Mediacommunicatie onder een kleine 500 consumenten in de leeftijd van 15 tot 55 jaar, waarvan Adformatie in zijn uitgave van vandaag melding maakt.

Bij slechts een beperkt aantal producttypen staat Nederland achter een reclameverbod. Het grootst is de steun bij sekslijnen (46 pct), telefoonspelletjes (42) en tabak (35). Voor wettelijke beperkingen van reclame voor frisdrank, speelgoed en fastfood, waarvoor in Europa stemmen opgaan, is het animo verwaarloosbaar, respectievelijk 1, 2 en 5 pct.

In de ogen van de Nederlander kan de reclame-industrie het best zichzelf reguleren als het gaat om loterijen (64), afslankproducten (63), kredietmaatschappijen (60), otc-producten (57), alcoholhoudende drank (55), computergames (51), fastfood (50) en politieke partijen (49). Voor frisdrank (77), speelgoed (69), snoepgoed (60) en auto’s (62) zijn helemaal geen beperkende reclamemaatregelen nodig.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie