Neuromarketing nog in embryonale fase

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Verschillende media signaleren dat er in de Verenigde Staten enige ontevredenheid over de effectiviteit van bestaat. Het zou mij meer verbazen als er een golf van ongeremd enthousiasme zou zijn waargenomen. Want wat is of doet neuromarketing nu helemaal?

Met behulp van bijvoorbeeld een MRI scanner wordt gemeten hoe mensen fysiek reageren op reclame-uitingen. Op een MRI –scan, kun je zien welke delen van de hersenen geactiveerd worden door een reclame-uiting. Meestal gaat het dan om een commercial of een advertentie. Van een commercial waarin een mooie vrouw figureert kun je zo aantonen dat bij mannen de begeerte wordt geprikkeld. Meestal gaat het overigens maar om één man want een MRI-scan is niet heel goedkoop. We hebben dus te maken met A. gedwongen exposure bij B. één of een handvol proefpersonen waardoor C. een gebiedje in de hersenen wordt geactiveerd. Dit gebiedje kunnen specialisten D. linken aan specifieke emoties. Maar wat mensen met die emoties gaan doen, dat weet niemand. Voorspellen dat een autocommercial die de begeerte prikkelt leidt tot meer autoverkopen, is op z’n zachts gezegd nogal speculatief. Wat kan je dan met neuromarketing? Nog niet zo heel veel. Maar het is wel een waanzinnig interessant onderzoek gebied. Als hijgerige marketeers en reclamemakers er nog even met hun fikken vanaf blijven, kan het misschien echt nog iets worden.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie