Terugblik op Adobe Summit 2023: Nieuwe tools, inzichten en generatieve AI

8 en 9 juni 2023 stonden in het teken van de grootste conferentie voor klantervaringen: Adobe Summit.

Terug in Londen als een fysiek evenement, kwamen leiders uit de industrie, vernieuwers en creatieve enthousiastelingen bij elkaar om via uiteenlopende talks, workshops en keynotes, de nieuwste ontwikkelingen in technologie te verkennen en inzicht te krijgen in de toekomst van contentcreatie en klantervaringen. Dit jaar werden de aanwezigen echter niet alleen getrakteerd op een blik op de toekomst, maar op veel nieuwe functies en updates die generatieve AI omarmen en de voordelen die vandaag de dag in de Adobe oplossingen zitten.

Benieuwd naar de belangrijkste onthullingen en inzichten van Adobe Summit 2023? In samenwerking met Adformatie beleven we nog een keer de hoogtepunten.

Een nieuwe dimensie in creativiteit

Adobe Summit begint traditiegetrouw met een opening keynote van CEO Shantanu Narayen. Hiermee legt hij de basis voor het centrale thema en deelt hij alvast de belangrijkste details vanuit de organisatie. Na amper vijftien minuten na de start van de Summit opening keynote kwam het onderwerp generatieve AI al ter sprake, de technologie die door sommigen wordt omarmd en door anderen gevreesd. De wereld ondergaat een enorme transformatie, vergelijkbaar met de komst van het internet, mobiel, e-commerce en cloud. De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) is niet te stoppen en zal op alle vlakken impact hebben.

Generatieve AI betreft het gebruik van kunstmatige intelligentie-algoritmen om nieuwe en unieke content te genereren, variërend van afbeeldingen en video's tot muziek en tekst. Deze technologie stelt ontwerpers in staat om een vrijwel eindeloze bron van inspiratie aan te boren, hun verbeelding aan te wakkeren en de grenzen van het mogelijke te verleggen. Dit alles met als doel: het verbeteren van de klantervaring door verregaande personalisatie. Adobe noemt dit ‘personalisatie op schaal’. En om een gepersonaliseerde ervaring te bieden in het moment zijn een aantal bouwstenen nodig zoals bijvoorbeeld real-time customer data en een voortdurende aanvoer van content, ondersteunend door een efficiënte content supply chain.


“Organisaties die niet inspelen op deze nieuwe ontwikkeling raken snel op achterstand en zullen daarom genoodzaakt zijn om te investeren. De momenten in de klantreis moeten eureka-momenten worden. Om dat mogelijk te maken heb je digitalisering nodig. Bedrijven die concurreren op ervaring hoeven niet te concurreren op prijs. En door die digitale ervaringen naar een hoger niveau te tillen ben je in staat om meer met minder te doen”, licht Pieter Schouten, Business Consultant Experience Cloud bij Adobe, toe.

Generatieve AI in de rol van copiloot

Tijdens Adobe Summit kondigde Adobe de nieuwste versie van Artificial Intelligence (AI) aan, Sensei generatieve AI. In een van de keynote speeches noemde Lisa Su, chief executive officer van Advanced Micro Devices, AI "het belangrijkste onderdeel van de komende tien jaar in marketing", en Adobe lijkt zich hierbij aan te sluiten.

Bart Van de Wiele, Head of Solution Consulting and Tech Evangelism bij Adobe, vult daarop aan: “Ik vind het razend spannend. Toen ik voor de eerste keer onze generatieve AI-technologie probeerde, moest ik toch echt even gaan zitten. Omdat ik besefte dat we een echte mijlpaal bereikt hadden. In de digitale creatieve wereld zijn we steeds weer beperkt tot de technologie die op dat moment beschikbaar is. Dus elke verbetering van technologie luidde ook een nieuwe evolutie in van wat technisch creatief mogelijk is. Ofwel hoe snel we van pure verbeelding naar een uitwerking van dat idee kunnen gaan.”

Bedrijfsgroei wordt gedreven door klantervaringen, en generatieve AI is een transformatieve, fundamentele technologie die een impact zal hebben op elk aspect van hoe merken in contact komen met hun klanten. Daarom is Sensei generatieve AI ontworpen met de marketeer in gedachten. Voor marketeers lijkt AI misschien een vervangend hulpmiddel, maar in plaats daarvan moet het worden gezien als een verbeteraar, een collega... een copiloot.

“Als ex-marketeer word ik heel erg enthousiast van deze ontwikkelingen”, zegt Renee Boertje, Innovation Strategy Consultant bij Adobe. De kracht van de content supply chain zit met name in het doorbreken van de silo’s in de organisatie. “De marketeer hoeft minder aan de Dtp’er te vragen. De interne muren binnen organisaties worden afgebroken. Al die verschillende mensen en afdelingen kunnen nu via hun eigen tools samenwerken in één platform.” De grootste uitdaging? Een technische oplossing die binnen organisaties ook vraagt om een cultuurverandering.

Plaatjes vullen geen gaatjes

Hoe gaan ontwerpers om met Firefly? Firefly is een AI-module van Adobe die ‘Generatieve Fill’, generatief vullen mogelijk maakt. Het is een manier om afbeeldingen te genereren of automatisch te bewerken met behulp van kunstmatige intelligentie. Het werkt als volgt: je selecteert een gebied dat je wilt vullen, bijvoorbeeld een gat, een vlek of een object dat je wilt verwijderen. Vervolgens kies je voor generatieve fill en laat je Firefly zijn magie doen. Firefly analyseert de context van de afbeelding en genereert een realistische invulling voor het geselecteerde gebied. Je kunt het resultaat nog verder aanpassen met de sliders voor kleur, textuur, helderheid en contrast.

AI zal volgens Adobe nooit een volledige vervanging zijn voor de menselijke ontwerper, maar eerder een aanvulling of verrijking. Het moet dienen als een hulpmiddel of partner, die ontwerpers kan helpen om betere, snellere en mooiere ontwerpen te maken, maar die ons ook uitdagen, inspireren en verrassen. Volgens Susanne van Nierop, hoofdredacteur bij Adformatie, biedt AI ontwerpers de kans om te leren, experimenteren en te blijven ontwikkelen.

Exploderende groei van content

De afgelopen twee jaar is de wereld getuige geweest van een explosieve groei van het creëren van content op verschillende platforms. Van influencers op sociale media tot bedrijven die hun digitale aanwezigheid vernieuwen, content is de rode draad in de communicatie geworden.

De aanwezigen bij Adobe Summit kregen tijdens de Keynote-sessies momentopnames en datavoorspellingen te zien voor een toekomst waarin de hoeveelheid content die wordt geproduceerd met 100x zal toenemen. Inspelend daarop heeft Adobe ‘s werelds eerste Content Supply Chain oplossing onthuld om merken te helpen meer content in minder tijd te plannen, produceren, leveren en analyseren. Met Adobe Firefly kan contentcreatie ook beschikbaar zijn voor ondernemingen en dankzij Adobe Express zal iedereen content kunnen maken, bewerken en delen om zijn eigen verhaal te vertellen - en dat op merkniveau.

Creativiteit is de nieuwe productiviteit

Het was geweldig om terug te zijn in Londen voor Adobe EMEA Summit 2023, vooral na zo’n lange onderbreking. Er waren verschillende fantastische product- en partneraankondigingen die Adobe's voortdurende toewijding aan het versnellen van de schaalbare creatie en levering van content ter ondersteuning van één-op-één personalisatie laten zien. Van de gen-AI-mogelijkheden van Firefly tot de toegenomen integratie van Sensei AI in de DX-stack, het maken en personaliseren van content is net een beetje makkelijker geworden.

Bekijk de webcast van Best of Adobe Summit. Je wordt in een uur bijgepraat over de de highlights van de cases, innovaties en sneaks die in juni 2023 tijdens Adobe’s Summit – ‘s werelds grootste CX event – gelanceerd zijn:

Wil je alle Adobe Summit-sessies on-demand terugkijken? Klik dan hier.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →