Reputations17

Terugblik op persoonlijk reputatiemanagement symposium: “Organisatie of bestuurder: beeldvorming is meedogenloos.”

In Paviljoen De Witte, een sociëteit met koninklijke allure aan de kust van Scheveningen, vond op donderdag 11 mei het jaarlijks symposium van MSLGROUP, onderdeel van Publicis One Nederland, plaats over persoonlijk reputatiemanagement. Het thema was “Organisatie of bestuurder: beeldvorming is meedogenloos.” Persoonlijke reputaties van bestuurders zijn nauw verweven met die van organisaties. Het gaat al lang niet meer om de feiten, maar om de perceptie die mensen hebben van de werkelijkheid. Daar moet je je bewust van zijn én op voorbereiden. Het is onze missie als MSLGROUP de reputatie van onze opdrachtgevers zo optimaal mogelijk te houden én te beschermen door het geven van strategisch communicatie advies. Tijdens Reputations lieten we drie prominente ervaringsdeskundigen aan het woord, die onze gasten hun persoonlijke verhaal vertelden. Bij elke spreker werd duidelijk wat het belang van bewust reputatiemanagement is en op welke manier MSLGROUP waarde toevoegt bij het bewaken en, indien nodig, herstellen van een goede reputatie.

Geert-Jan Alexander Knoops - Strafpleiter
Als strafpleiter van geruchtmakende strafzaken en raadsman van Geert Wilders, is hij de ultieme poortwachter van reputaties. In zijn werk maakt hij zich onder meer hard voor mensen die door een gerechtelijke dwaling onterecht vast zitten en wiens reputatie daardoor voorgoed is geruïneerd. Tijdens zijn speech deelt hij met het publiek twee lessen over hoe je moet handelen in een crisis situatie.

De eerste les is: situational awareness.
Geen enkele situatie is hetzelfde. “Beeldvorming speelt een grote rol. De media zijn de belangrijkste speler daarin en gelijk ook de grootste vijand op het strategisch slagveld van reputatiemanagement. Als advocaat moet je daarin keuzes maken. Ga je in de aanval of wacht je af? Deze afweging maak ik in elke zaak bij elke cliënt, zeker als zijn of haar persoonlijke reputatie onder vuur ligt.”

Hij haalt het voorbeeld aan van ex-topvoetballer en coach Ronald Koeman, die jaren geleden door een roddelblad van overspel werd beschuldigd. “Hier kozen we bewust voor de aanval. De reden was dat wij op basis van eigen gedegen onderzoek en getuigen, duidelijk konden aantonen dat Koeman onschuldig was. De belangrijkste vraag die een cliënt zichzelf altijd moet stellen is: hoe zeker ben je van je zaak? Een strafproces is onomkeerbaar en grijpt diep in op het persoonlijk leven van een mens. Vergeet dat alsjeblieft nooit.”

Zijn tweede les is: never compromise your ethical core.
Volgens Knoops moet je als advocaat altijd de afweging maken tussen je eigen ethische kompas en het belang van cliënt. “Je eigen normen en waardenpatroon is heilig.” Tijdens zijn carrière komt hij regelmatig lastige dilemma’s tegen. ‘’Iedereen is onschuldig tot het tegendeel is bewezen. Als ik uit angst voor beschadiging van mijn reputatie door kritiek vanuit de buitenwereld het advies niet had geschreven, dan had ik mijn eigen ethische kern verloochend en daar mag niemand aankomen!”

Of hij ooit één moment heeft getwijfeld om raadsman van PVV-leider Geert Wilders te worden? Knoops reageert stellig. “Geen moment! Als je handelt vanuit zelfrespect kun je elke zaak aan en je weet wat je taak is.



Onno Hoes – Bestuurlijk adviseur
Onno Hoes trad medio 2015 af als burgemeester van Maastricht naar aanleiding van suggestieve privébeelden in PowNews. Het issue kreeg in de nationale media veel aandacht, waarna de gemeenteraad het vertrouwen in hem opzegde.Hij deelt tijdens zijn speech graag zijn lessen met de aanwezige bestuurders en stelt zich kwetsbaar op. “Was ik wel de man om burgemeester van Maastricht te zijn? Was ik wel geschikt? Ben ik nu wel geschikt?”, vraagt hij zich hardop af. Volgens Onno was er bij sommigen in Maastricht een sluimerend moreel oordeel. “Ik was VVD’er, homoseksueel, Brabander én Joods. Zoiets plak je toch niet op Maastricht? Dat kwam later allemaal wel een beetje naar boven. Maar ik was natuurlijk zelf voor alle ophef verantwoordelijk.”

Er ontstond bij Hoes een gevoel van onaantastbaarheid. Een gevoel dat niemand hem wat kon doen. De rode loper lag constant voor hem uit. “Ik deed het toch allemaal goed? Waarom zouden mensen zich druk maken over mijn privé leven? Ik ging op een troon zitten en die werd alleen maar hoger. En dat is het risico waarmee je te maken krijgt. Privé en werk heb ik te veel laten versmelten en dat zelf laten gebeuren.”

Achteraf vraagt hij zich af, of die sterke verbondenheid tussen privé en werk wel verstandig was. “Daar had iemand me tegen moeten beschermen. Professionele intervisie was goed geweest. Het lag ook aan mezelf. Ik duldde niemand naast me. Die onderschatting is mijn levensles; ik had me kwetsbaar moeten opstellen.
De harmonie

Ander belangrijk advies van Hoes is dat je als topbestuurder óók tijdens een persoonlijke crisis een professioneel team van vertrouwenspersonen om je heen moet verzamelen. “Een team waarin je elkaars zwakke plekken kent en elkaar er op aanspreekt als het er op aankomt. Ik had niet zo’n professioneel team, wel veel vrijwillige adviseurs en nog meer goed bedoelde adviezen.”

Toen Hoes merkte dat zijn persoonlijke reputatiecrisis ook de reputatie van Maastricht raakte, trok hij er zelf de stekker uit. “Ik ging nog wel ruim een half jaar door als waarnemend burgemeester. Dat idee kwam van mezelf en zo kon ik gelukkig laten zien dat ondanks wat er allemaal was gebeurd, ik een goede burgemeester was voor Maastricht. Ik vertrok uiteindelijk zoals ik kwam, achter de harmonie aan.”



Marguerite Soeteman-Reijnen - Chairman Aon
Marguerite Soeteman-Reijnen, oud-voorzitter van de Raad van Toezicht van Stichting ALS, viel met de deur in huis. “Denkt u eens na, welke crisis zou u nú persoonlijk het meest kunnen raken? En mijn volgende vraag is dan meteen: heeft u een strategie en mediaplan? En zo ja, wanneer heeft u dat plan voor het laatst ingezien?” De zaal blijft oorverdovend stil. “In een wereld van risico’s die met grote snelheid verandert, kan eigenlijk iedereen door een crisis geraakt kan worden, zeker met de impact van social media.”

Ervaringsdeskundige Soeteman legde daarmee de vinger op de zere plek: het kan ons allemaal overkomen. In 2014 werd zij als voorzitter van de Raad van Toezicht van de Stichting ALS geconfronteerd met een stelende directeur. Zij bracht het slechte nieuws zelf naar buiten, toch waren grote krantenkoppen het gevolg. Zelf schakelde mevrouw Soeteman-Reijnen vervolgens MSLGROUP in als externe adviseur om haar te helpen bij het maken van weloverwogen strategische beslissingen.
Bite the bullet

“Je krijgt terug in het leven wat je geeft. Het gaat maar om één ding en dat is vertrouwen. Als marketeer geef je de consument een goed gevoel bij een product dat ze moeten kunnen vertrouwen. Daarnaast is tegenwoordig authenticiteit belangrijker dan ooit. Speel nooit toneel. Je hebt als bestuurder maar één rol en daar voel ik me het best bij.”
Haar dringend advies bij een crisis is het hoofd koel houden. “En laat je goed adviseren door ervaren, externe adviseurs. Die zetten je aan het denken en schetsen de mogelijke scenario’s, ook de meest zwarte. Loop dáár vooral niet voor weg. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Dus jongens, als het u overkomt Bite the bullet. Bovendien moet je slechte mensen ter verantwoording roepen en er niet mee weg laten komen. Dat gebeurt nog veel te veel in ons land, ook bij de overheid.”


Over:
MSL Group
 - We make our clients voice matter
Onze reputatiemanagers beschermen, herstellen of bouwen aan de interne en externe reputatie van onze klanten. Dit doen we door middel van strategisch advies en tactische inzet van de juiste communicatiedisciplines. Van PA tot PR, van crisiscommunicatie tot employee engagement. MSLGROUP is onderdeel van Publicis One. 

Publicis One is een house of brands van twaalf merken op het gebied van creatie, media, technologie, data & productie. We werken voor onze klanten samen in multidisciplinaire teams, vanuit 1 P&L, waardoor kwaliteit, snelheid en kosten voor onze klanten geoptimaliseerd zijn met minimale overhead. Onze klanten hebben hierdoor toegang tot al onze gespecialiseerde labels, expertises en tools, en wij bieden hen de beste geïntegreerde merk-, media- en (digitale) communicatieoplossingen, op lokaal en internationaal niveau. Publicis One Nederland telt totaal 400 medewerkers en bestaand uit de specialistische labels: Publicis Amsterdam, Leo Burnett, DigitasLBi, Starcom, Zenith, Performics, MSL Group, Found, Moxie, LiquidTread, Vivaki Exchange & Prodigious.


 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →