Sales en social media: Hoe dit te combineren? 6 praktische stappen

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De 6 praktische stappen naar een positieve ROI in social media.

Een sale is niet alleen de verkoop van een product. Ook een aanmelding voor je webinar, of download van je whitepaper is een sale. Met de 'juiste tools' (bijvoorbeeld: Hootsuite & Google analytics) is de input van social media in je sales proces goed te meten en je ROI inzichtelijk te maken. In deze blog de 6 praktische stappen naar een positieve ROI.

De Theorie
Er zijn drie lagen die social media aan je sales proces toevoegen.
Social media leggen drie lagen voor je sales proces. Zodra je weet in welke laag je een hogere conversie wilt, stel je je focus in op één van deze drie lagen. De content die je aanbiedt, de aanbieding die je doet, focust op de laag die voor jou van belang is.

Laag 1: Exposure
Met de content die je aanbiedt, kom je onder de aandacht. In deze laag is het van belang je verhaal zo vermakelijk of onderhoudend mogelijk te vertellen zonder focus op verkoop.
In deze laag meten we indrukken.

Laag 2: Influence
Door de content die je aanbiedt, kijkt je doelgroep op je site, liked je op facebook, volgt je kanaal op youtube. De doelgroep geeft aan dat je van invloed bent op hun dagelijks leven.
We meten likes, of groei van volgers op twitter.

Laag 3: Engagement
De mensen die je volgen, geven aan dat jouw oplossing ze aanstaat. Je content wordt niet alleen geliked, jouw content wordt door je fans en volgers gedeeld in hun eigen netwerk.
Jouw content activeert je fans en volgers om jouw verhaal verder te verspreiden.
We meten hoe vaak een youtube filmpje wordt gedeeld, of hoeveel er op facebook over je wordt gesproken.

Maar jij wilt handel!
De leads die je genereert door het inzetten van social media zijn 'soft leads'. Potentiële klanten die bereid zijn jou bijvoorbeeld hun email-adres te geven omdat ze meer van je content willen ontvangen. Handel drijf je met ‘hard leads’. Het verschil met een 'hard lead' is dat de 'hard lead' klaar is om je product of dienst aan te schaffen, een 'soft lead' toont zijn of haar interesse. Hoe meer ‘hard leads’ je hebt, hoe meer handel je gaat drijven. De praktijk leert ons dat de sale super gemakkelijk moet zijn te maken. Je ‘hard lead’ moet niet hoeven zoeken waar hij of zij tot sale kan overgaan.

Optimaliseer je pad naar conversie. Maak het doen van een bestelling, het inschrijven voor een webinar, het downloaden van een whitepaper zo gemakkelijk mogelijk.

De praktijk:
Wat is er nodig voor het concrete, meetbare resultaat?
Voordat je social media inzet om meer business te genereren, vraag je jezelf af:
Weet ik wanneer social media een lead afleveren binnen mijn organisatie?
Heb ik inzichtelijk welke link, binnen mijn content, de meeste clicks oplevert?
Kan ik het verkeer op elke afzonderlijke pagina meten?

Het stappenplan:
Stap 1:
Creëer content die je doelgroep faciliteert.
Stap 2:
Zet landingspagina's op.
Stap 3:
Maak het super gemakkelijk om een sale te maken.
Stap 4:
Ga elke pagina na of deze geoptimaliseerd is het doel te bereiken. (Is de download knop duidelijk zichtbaar? Linkt de aanmeldbutton wel naar het juiste formulier? Staat de
code goed zodat je resultaten meetbaar zijn?)
Stap 5:
Meet en leer wat 'werkt' om je conversie te verhogen.
Stap 6:
Creëer meer van de content die werkt.

Meten kan alleen door te weten. Elke stap moet inzichtelijk zijn zonder dat de stagiair bijvoorbeeld het aantal aanmeldingen handmatig moet tellen.

Social media is en wordt een steeds belangrijkere combinatie met sales. Als je doelen en content aansluiten op de laag waarop je investeert, valt er veel te verdienen met social media. Door te meten, leren we wat werkt. We weten waar de doelgroep positief op reageert en welke social media uitingen het meeste opleveren. Door meer te creëren van de content die werkt, is er een verbetering van resultaten.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie