Ieder mens denkt en leert op verschillende manieren; visueel (in beelden), auditief (op het gehoor), kinesthetisch (met het gevoel) en digitaal (met het verstand). Marktonderzoeksresultaten worden vaak op een 'digitale' manier aangeboden. Grofweg met één uitzondering: de infographic. Maar is dat de enige manier om onderzoek 'niet-digitaal' aan te bieden?
Tijdens een kennismaking bij een nieuwe werkgever kwam ik tot een verhelderend inzicht. Één welke ik graag deel.
'Bar chart hell' hoorde ik ooit iemand zeggen. Deze iemand was zich door een PowerPoint van ruim 200 slides staafdiagrammen aan het werken. En die iemand werkte nota bene zelf bij een marktonderzoeksbureau. Niet inspirerend, alleen koude feiten en meer bomen dan bos.
Verslag van Nima Expert class: Hoe wordt ik Brand Publisher van 14 december 2012
Een verandering van perspectief. In een drieluik, waarvan dit de laatste is, heb ik toegepaste handvatten aangeboden die houvast bieden om content creatie en publicatie op een structurele manier te integreren binnen uw organisatie. [i]Uitdaging:[/i] De content die gepubliceerd wordt verteld wat het moet vertellen. De content onderscheidt zich geenszins.
In een drieluik, waarvan dit de tweede is, ga ik toegepaste handvatten bieden. Handvatten die ondersteunen in het logisch implementeren van content creatie en publicatie binnen uw organisatie. Uitdaging: 'Wat moet ik nu weer schrijven?' Deze vraag toont twee knelpunten van content creatie. 1: Iemand 'moet'. 2: Geen idee waarover.
In de komende drie blogs, waarvan deze de eerst is, ga ik proberen om toegepaste handvatten te bieden om content marketing te integreren in uw organisatie. De reacties op mijn blog posts, online en offline zijn vaak in dezelfde toonaard: 'Juist, mooi verhaal! Maar hoe pas ik het toe?' Er zijn geweldige 'best practices' te vinden, KLM/Coca Cola/Triodos etc. Maar deze sluiten vaak niet aan bij de praktijk van de kleiner geschaalde onderneming.
Hoe start je nu met het ontwikkelen van content creatie? Je wilt natuurlijk dat je content relevant en aantrekkelijk is, je omzet vergroot, en zorgt voor langdurige belangstelling in plaats van alleen een opleving bij plaatsing. Mijn ervaring is dat als het gaat over content creatie het idee van verkoop, 'vloeken in de kerk' lijkt. Waarbij aan de andere kant de keiharde ROI specialisten willen verkopen en er weinig ruimte voor creativiteit overblijft.
Dat het soms erbarmelijk gesteld is met de klantgerichtheid binnen de telecombranche, dat wisten we al. Dankzij Youp van het Hek is dat breed uitgemeten geweest in de media. Youp gaf een magazine uit, 'De Help', telecomaanbieders beloofden beterschap en het onderwerp verdween weer uit het nieuws. We hebben bovendien nu wel iets anders aan ons hoofd: landen die op een financiële afgrond staan en beurspleinen die bezet worden door mensen die tegen banken demonstreren....
De dag waarop NIMA een event over social media had georganiseerd, begon letterlijk stormachtig. Deelnemers hadden door het slechte weer flinke vertraging en sprekers kwamen soms zo verregend binnen dat de blower op het toilet er aan te pas moest komen om weer een beetje droog te worden. En dan was er ook nog het nieuws: het overlijden van icoon Steve Jobs. Kortom: de start van de dag was niet al te best. Hoe de dag toch nog meer dan goed kwam lees je in deze blog.
Tijdens mijn middelbare schooltijd werd bij economieles al gesproken over de marketing P's. Toen: prijs, product, plaats en promotie. Later kwamen er nog een aantal bij, bijvoorbeeld de P van personeel. Een mooi, simpel handvat voor degene die voor het eerst een marketingplan moet schrijven. Gedateerd, dat ook. Toch wil ik voor de volgende uitbreiding pleiten, omdat het zo'n logische toevoeging is. Een P die de manier waarop organisaties werken fundamenteel aan het veranderen is.