Premium

Techconferentie MET AMS keert terug, met aandacht voor augmented reality en AI

De tweede editie gaat zich ook focussen op digitale mode, kunst, augmented reality en - uiteraard - kunstmatige intelligentie.

Afbeelding: aangeleverd

De Nederlandse technologieconferentie MET AMS krijgt een tweede editie. Die vindt in november plaats en focust zich naast de metaverse en web3 ook op kunstmatige intelligentie (AI) en augmented reality (AR). Medeoprichter Edmund Howard blikt vooruit.

De eerste editie van MET AMS vond in juni 2022 plaats en focuste zich vooral op de metaverse (een virtuele wereld), NFT’s (digitale eigendomsbewijzen, bijvoorbeeld van een afbeelding) en virtual reality (VR). Onderwerpen die een jaar terug helemaal hot waren, maar de metaverse en NFT’s krijgen tegenwoordig veel minder aandacht. De techindustrie is nu helemaal weg van de mogelijkheden van kunstmatige intelligentie. Van ChatGPT dat huiswerk en marketingplannen schrijft tot Midjourney en Dall-E die afbeeldingen genereren en software die kunstmatige stemmen creëert.

Kunstmatige intelligentie

De tweede editie van MET AMS speelt hierop in, vertelt Howard. Er is nog steeds aandacht voor web3, NFT’s en de metaverse, maar de conferentie behandelt ook andere onderwerpen. AR, VR en kunstmatige intelligentie bijvoorbeeld. Howard: ‘AR en VR hebben veel laten zien en AI is geëxplodeerd de afgelopen zes maanden. Binnen web3 leggen we nu minder nadruk op de speculatieve kant zoals cryptovaluta en meer op kunt en uses cases voor merken, bijvoorbeeld op het gebied van CRM-systemen en loyaliteitsprogramma’s.’ Volgens Howard niet alleen met het doel om de complexe technieken uit te leggen, maar vooral om ook ter plekke te ervaren wat er allemaal mee mogelijk is. ‘Creativiteit staat altijd centraal.’

Vier thema's

Op de driedaagse conferentie – 1, 2 en 3 november in Amsterdam – kunnen bezoekers vier thema’s ervaren. Die van Digital Craft besteedt aandacht aan onder meer AI, VR en NFT’s in de wereld van digitale kunst, fotografie en muziek. Bij Digital Fashion ontdekt de bezoeker meer over ontwikkelingen op het gebied van digitale mode, zowel binnen de traditionele mode-industrie als bij nieuwe merken. Virtual Worlds dompelt de bezoeker onder in verschillende metaverseplatformen en Gaming duidt de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van gaming. Van populaire games als Fortnite en Roblox tot het gebruik van de bekende Unreal Engine tot nieuwe gamingvormen.

De sprekers op de conferentie komen net als vorig jaar uit binnen- en buitenland. Onder hen zijn Stephy Fung (artiest in 3D-mode), Ingi Erlingsson (oprichter van een animatiestudio) en Harry Yeff (een kunstenaar met AI). Hoewel de conferentie dit jaar niet één maar meerdere podia heeft, komen er niet meer sprekers. Howard: ‘Naar aanleiding van feedback van bezoekers kiezen we voor minder sprekers die daarom meer de diepte in kunnen met hun verhaal.’ Hoofdsponsor van de conferentie is softwarebedrijf EPAM.

Meer use cases van merken

De kaartverkoop van MET AMS is inmiddels gestart. Op de vorige editie kwamen zo’n vijftienhonderd bezoekers af. De organisatie mikt op drieduizend bezoekers voor de komende editie, inclusief meer merken die vertellen over hun uses cases. ‘Anderhalf jaar geleden waren er minder uses cases, was alles nog vers. In de gesprekken die we nu voeren met merken, ervaren we dat er meer uses cases zijn en dat er meer behoefte is om die te delen.’  

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie