Premium

Op de metaverse-conferentie in Amsterdam blikt de industrie vooral vooruit

Adformatie doet verslag vanaf MET AMS, een kruising tussen een festival en een conferentie over de mogelijkheden van de metaverse.

De Magnum-stand op MET AMS
Foto: SetVexy

Meer dan vijftienhonderd geïnteresseerden komen deze week samen in Amsterdam op MET AMS, Europa’s eerste fysieke conferentie over de metaverse. Niet om te praten over de achterliggende techniek, maar om te discussiëren over wat de metaverse kan betekenen voor sectoren als marketing, onderwijs en kunst.

Advertentie
advertisement

Sprekers met hippe functienamen

‘Het festival moet een inspirerende en educatieve plek zijn voor mensen om meer te weten te komen over deze wereld’, blikte medeoprichter van Met AMS Peter Meere vooruit op Adformatie. Met ‘deze wereld’ bedoelt hij ontwikkelingen als NFT’s, Virtual Reality en Web3. Lastige toepassingen die techbedrijven als Meta (voorheen Facebook), Microsoft en Nike graag duiden met fraaie marketingkreten en spectaculaire toekomstvisies.

Met AMS probeert door die marketingbubbel heen te prikken door concretere onderwerpen aan te snijden. Tientallen sprekers geven verspreid over twee dagen compacte presentaties en panelsessies over hoe de metaverse bijdraagt aan een veranderende wereld. Waarbij wel opvalt dat veel sprekers zichzelf hippe functienamen hebben toegekend. Zo vinden er gesprekken plaats met een Head of Metaverse & NFT’s, een Group Manager NFT & Metaverse en een Web 3 Thought Leader, bijvoorbeeld.

GoSpooky-ceo: er komt niet één metaverse

Inclusiviteit is heel belangrijk voor het festival, benadrukt de host meermaals. De sprekerslijst telt veel mannen en vrouwen met uiteenlopende nationaliteiten. Want de helft van de bezoekers mag dan wel uit Nederland komen, veel sprekers zijn afkomstig uit andere Europese landen, de Verenigde Staten en Azië. En dus is de voertaal Engels, ook voor Nederlander Tim van der Wiel, ceo van social technology agency GoSpooky. Hij deelt in de Gashouder in Amsterdam zijn visie hoe merken met immersieve ervaringen hun publiek online kunnen bereiken.

Van der Wiel, oprichter van het huidige Bureau van het Jaar, probeert voor een volle zaal te duiden wát de metaverse nou precies is of kan worden. ‘Een grote misvatting is dat mensen praten over één metaverse. Ik geloof niet dat er één metaverse komt. Er zullen miljoenen bestemmingen komen in de metaverse. Want vanuit een merkperspectief lijkt het mij niet logisch dat Netflix aanwezig zal zijn in de metaverse van Disney. Of dat games als Fifa en Call of Duty zichtbaar zullen zijn in de Roblox-omgeving.’ Van der Wiel laat er geen misverstand over bestaan: ‘De metaverse is nog ver weg. Iedereen die zegt dat hij zich in de metaverse bevindt, liegt. De technologie wordt op dit moment gebouwd via Virtual Reality en andere software en dat duurt nog even.’ Zijn lessen voor merken: gebruik een andere mindset om immersieve oplossingen te bedenken, voeg waarde toe aan het leven van consumenten in plaats van ze te storen met marketingactiviteiten en ontwikkel vernieuwende toepassingen voor een community in plaats van voor potentiële klanten.

Software moet avatars realistischer maken

Een andere spreker op Met AMS is Mao Lin Liao, een van oorsprong Chinese tekenaar die al tientallen jaren in Nederland woont. Hij heeft zich de afgelopen jaren gespecialiseerd in digitale mensen tekenen op de computer. Met speciale software weet hij levensechte personen op een computerscherm te toveren. Lin Liao’s bekendste werk is Sweetie, een virtueel Filipijns meisje, dat hij in 2013 ontwikkelde in opdracht van Unicef en Terre des Hommes.

Sweetie werd ingezet als lokaas voor online pedofielen die op zoek waren naar webcamseks met minderjarigen. Duizenden pedofielen trapten in het gesprek met het meisje, dat dankzij slimme software ook kon bewegen en praten. Terre des Hommes kon de informatie van veel pedofielen aan de Filipijnse politie doorgeven en won voor Sweetie in 2014 twaalf Golden Lions en een Grand Prix for Good-prijs in Cannes. Lin Liao blikt via een foto met ‘zijn’ prijzen trots terug op zijn impactvolle werk en incasseert het applaus van de aanwezigen. Onlangs is hij een startup begonnen om zijn avatarsoftware onder de aandacht te brengen bij meer creatieven en bedrijven. ‘Veel metaverse-toepassingen gebruiken niet-realistische avatars, dus op dit vlak kunnen merken nog een stap zetten om de metaverse voor consumenten realistischer te maken.’

Habbo MET AMS door Adformatie
De stand van Habbo op MET AMS Foto: Adformatie

Ook Habbo stapt de metaverse in

De jongere generatie herkent op de beursvloer van Met AMS het grote logo van Habbo Hotel. De computergame in de webbrowser bestaat dit jaar 22 jaar en heeft nog altijd meer dan zeshonderdduizend maandelijkse gebruikers. Habbo Hotel is één van de eerste virtuele werelden, vertelt Mika Timonen, verantwoordelijk voor Habbo NFT’s-project. Habbo (onderdeel van Azerion) verkocht in september tienduizend NFT’s van avatars en verdiende daar een leuk bedrag aan, blikt Timonen terug op het metaverse-evenement. Naar verwachting komt later dit jaar Habbo X uit, een nieuwe versie van het hotelspel dat zich afspeelt in een metaverse-achtige omgeving. Mede daarom moeten gebruikers het spel downloaden op hun computer. Timonen vertelt dat gebruikers straks virtuele meubels kunnen verhandelen op het internet – buiten Habbo om – en NFT’s kunnen verkopen. Die NFT-verkoop levert Habbo vijf procent commissie op. Timonen hoopt dat andere gamingplatformen ook gaan meewerken aan het NFT-systeem, zodat gamers hun NFT op verschillende platformen kunnen gebruiken om extra’s te verdienen.

IJsmerk Magnum op zijn beurt demonstreert op het festival een virtueel Magnum-museum, dat bezoekers ervaren door een VR-bril op te zetten en om zich heen te kijken. Na de korte demonstratie volgt een - fysiek - ijsje. De stand trekt mede door het zonovergoten weer veel bekijks. 

Sponsors en cryptocrisis

De lijst van sponsoren van Met AMS bestaat voor een groot deel uit bedrijven die zelf pionieren in de metaverse. Ze ontwikkelen bijvoorbeeld software om virtuele werelden of avatars te creëren of promoten op de beursvloer commerciële mogelijkheden met NFT’s en het cryptovaluta. 

Voor sommige cryptogerelateerde bedrijven die aan Met AMS meedoen, valt de conferentie in een ongelukkige periode. De koers van bekende cryptovaluta als Bitcoin daalt al maanden en de laatste weken steeds harder door de hoge inflatie en omdat financiële toezichthouders de rente verhogen. Zo is één Bitcoin op moment van publicatie minder dan twintigduizend euro waard, het laagste niveau in meer dan een jaar. In november was een Bitcoin nog bijna zestigduizend euro waard. En de koers van één Ethereum is sinds november gedaald van vierduizend naar duizend euro. Door de grote koersdalingen moeten populaire websites die handelen in cryptovaluta mogelijk maken snijden in hun marketing- en personeelskosten.

Het publieke vertrouwen in cryptovaluta is momenteel veel lager dan een half jaar geleden. Op de beursvloer is daar weinig van te merken. Vertegenwoordigers van cryptogerelateerde organisaties schudden enthousiast handen, vertellen over hun diensten en proberen duidelijk te maken hoe zij bijdragen aan de totstandkoming van de metaverse. Hoe die eruit komt te zien is voor velen nog vaag, maar op Met AMS is de sfeer alvast te proeven.

Update 18 juni: het artikel is aangepast met Habbo dat zeshonderdduizend maandelijkse gebruikers heeft. Het bedrijf communiceerde eerder vijf miljoen maandelijkse gebruikers en spreekt van een fout.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Wordt lid van Adformatie!

Wordt lid van Adformatie → Login →
Advertentie