Waarom SXSW teleurstelt. En toch ook weer niet.

SXSW: Kun je nog verrast worden in een tijd dat insights en nieuws met de snelheid van het licht worden gedeeld?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

door Frank Schmid

SXSW15 zit er weer op. Vol verwachting reisden we voor het tweede jaar op rij af richting Austin. En ook dit jaar waren de verwachtingen weer hooggespannen. 

Te hoog? Daar leek het soms wel op, ja. Het gebeurde namelijk regelmatig dat we een veelbelovende sessie binnen stapten - over UX, wearables of &;waarom Latino’s betere programmeurs zijn&; - en na afloop met elkaar constateerden dat we toch niet onder de indruk waren van het verhaal. Om ons lichtjes teleurgesteld te spoeden in de richting van een volgende sessie. 

De vraag is: hoe erg is dat? Kun je nog wel verrast worden in een tijd waarin de insights en het nieuws met de snelheid van het licht worden gedeeld? Is die lichte teleurstelling die we zo nu en dan voelen opwellen, niet juist het ultiemebewijs dat we als Nederlanders goed op de hoogte zijn van wat er speelt - iets wat mondiaal wellicht anders is? 

Van de Head of Product Development van Netflix verwacht je dat die kundiger, slimmer en beter is dan jij bent. Immers, hij werkt bij Netflix.  In ons geval bleek dat geen garantie. En ook na diverse sessies van digitale merken als Opower en IBM te hebben bijgewoond, moesten we vaststellen dat de voorsprong  in vakkennis van de mensen de mensen on stage niet zo groot was.

Hoe kan het dan toch zijn dat de “Netflix-Experience” vele malen beter is dan die van vergelijkbare diensten in Nederland? Voor een deel heeft dat te maken met talent en inzet. Maar het is toch vooral de enorme hoeveelheid aan tijd en resources die deze merken besteden aan de ontwikkeling van hun digitale interfaces het verschil maakt ten opzichte van de andere spelers. 

De hoeveelheid tijd die Netflix kan besteden aan interfase-tests en de resources die  kunnen worden ingezet zijn mindblowing. Daar kunnen we in Nederland niet tegenop, simpelweg vanwege de veel kleinere schaal waarop we digitale diensten ontwikkelen. Zo bezien is het zelfs indrukkend dat we in Nederland toch rocksolid digitale diensten ontwikkelen, zoals de ING app of Blendle. Misschien is het juist de beperkte tijd die wij in ontwikkeling kunnen investeren, die zorgt voor meer creativiteit en vindingrijkheid. Zoals de beperking tot 140 karakters zorgt voor treffender taalgebruik. 

SXSW is een feest der herkenning, veel meer dan een event waar je the next thing in digitaal design, social media of service design ontdekt. Stiekem weten we dat al. En toch is SXSW meer dan de moeite waard.

Frank Schmid is lid van het management team van Tam Tam.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie