Grootschalig onderzoek naar diversiteit in (ook Nederlandse) reclamebranche

WFA-studie moet vaststellen wat de stand zaken is op het gebied van diversiteit en inclusie in de marketing- en communicatie-industrie.

Het belang van de studie is groot, zegt bvA-directeur Henriette van Swinderen.

De World Federation of Advertisers (WFA) start deze maand in samenwerking met andere wereldwijde bracheorganisaties en grootschalig onderzoek om vast te stellen hoe divers en inclusief de industrie is. Het wereldwijde onderzoek onder medewerkers in de marketing- en communicatie-industrie moet vaststellen wat de stand zaken is binnen de branche. Er wordt onder meer onderzocht hoe divers de branche is samengesteld en hoe medewerkers de aanpak binnen hun eigen organisatie ervaren.

Advertentie
advertisement

De Nederlandse aanjagers van dit initiatief zijn bvA - de Nederlandse evenknie van WFA - en Via, samen met partners van het Dutch Marketing Diversity Fund (DMDF) en overige branchegenoten. De gezamenlijke aanpak moet ervoor zorgen dat zoveel mogelijk mensen uit de branche deelnemen aan de peiling. Op 1 juli, omgedoopt tot ‘All In Monitor’, wordt de zogenaamde All-in dag georganiseerd, waarop zoveel mogelijk mensen uit de branche tijd reserveren om deel te nemen aan het onderzoek. Die datum is overigens geen toeval: precies op die dag werd een jaar geleden het DMDF opgericht. 

Beeldvorming

Het onderwerp Diversiteit en Inclusie staat hoog op de agenda in de reclamebranche. Het belang van de studie is dan ook groot, zegt bvA-directeur Henriette van Swinderen. 'Uit onderzoek van bvA bleek eerder dat de invloed van reclame op de maatschappelijke beeldvorming enorm is, maar tegelijkertijd ook niet divers genoeg is. Dat willen we veranderen, want iedereen moet zichzelf erin kunnen herkennen. Het is de wens en verwachting van het publiek. En als je dat als branche goed wil doen, is het belangrijk dat je eigen werknemers bestand ook divers is en zich included voelt. Als je dat intern op orde hebt, wordt het extern ook makkelijker. Daar streven we naar, maar hebben tegelijkertijd eigenlijk geen idee hoe het ervoor staat. Deze meting is enige manier om dat echt te kunnen bepalen.'

WFA
De World Federation of Advertisers (WFA) start deze maand in samenwerking met andere wereldwijde bracheorganisaties en grootschalig onderzoek om vast te stellen hoe divers en inclusief de industrie is.

Respons

'We zijn heel hard bezig om zoveel mogelijk brancheverenigingen en vakgenoten mee te laten doen en krijgen gelukkig een goede respons. De verenigingen roepen weer hun eigen achterban op en de leden doen dat ook weer intern. Met grootschalige participatie wordt het mogelijk om specifieke inzichten te krijgen in de huidige situatie in ons land, zodat we ook als branche kunnen werken aan een werkomgeving waarin iedereen zich erkend en gewaardeerd voelt', zegt Van Swinderen. 

Lees ookNadine Ridder lanceert online leermodule voor meer gelijkwaardigheid

Van Swinderen benadrukt dat het onderzoek niet is bedoeld om aan naming en shaming te doen. 'Ons doel is om huidige stand van zaken te bepalen en niet met de vinger te wijzen. We willen vooral kijken naar: waar staan we nu? Zodat je vervolgens gerichte plannen en prioriteiten kunt ontwikkelen.'

Na de zomer worden de resultaten bekend gemaakt en gepubliceerd. Ook voor Nederland zal er een specifiek rapport komen, waarmee gekeken wordt naar hoe onze branche het doet in vergelijking met andere landen. Overigens blijft het niet bij dit ene onderzoek. Het is een nulmeting, die regelmatig herhaald zal worden om de ontwikkeling te kunnen volgen.

De link naar de enquête wordt ter zijner tijd ook via Adformatie verspreid.

Plaats als eerste een reactie

Advertentie