ABN AMRO's digitale marketing strategieën

Luister de podcast en ontdek hoe Marèse en Marcelle de digitale marketing strategie hebben aangepakt bij ABN AMRO.

De nieuwste aflevering van Studio Beeckestijn is er weer! Deze keer verwelkomen we niet één, maar twee bijzondere gasten: Marèse Nijman en Marcelle van der Brusse. Ze zijn recentelijk genomineerd als het Digital Marketing Professional Duo van 2022! Beiden hebben zij uitstekende plannen geschreven voor hun werkgever ABN Amro tijdens de post-master opleiding Digital Marketing Strategie & Leiderschap van Beeckestijn Business School. En deze plannen bleken ook nog eens naadloos op elkaar aan te sluiten.

Beluister nu de podcast op Spotify! ››

De impact van Marèse en Marcelle op de strategie van ABN AMRO

Binnen ABN Amro neemt Marèse de rol van customer & digital experience specialist op zich. Ze leidt het e-commerce engagement team en is verantwoordelijk voor het opstellen en implementeren van de digitale strategie. Aan de andere kant vervult Marcelle de rol van development consultant, met specifieke aandacht voor een bepaald segment binnen de bank. Marèse richt zich met name op jongeren en studenten, terwijl Marcelle zich focust op de affluent doelgroep met een hoger inkomen. Deze gerichte benadering heeft ervoor gezorgd dat hun plannen uitstekend op elkaar aansloten.

Customer lifetime value

Zowel Marèse als Marcelle hebben zich sterk gericht op het analyseren van de Customer Lifetime Value (CLV). Uit hun grondige CLV-onderzoeken bleek dat maar liefst 56% van de huidige klanten ooit als jongeren of studenten bij ABN Amro zijn gestart. Deze ontdekking vormde de basis voor het op maat maken van strategieën voor verschillende doelgroepen.

Data-driven aanpak

Op welke manier benaderen Marèse en Marcelle fact-based funnels en always-on campagnes? Ze steunen op data-gedreven inzichten om snel problemen en kansen te identificeren, en passen hun strategieën aan wanneer dat vereist is. Dit doen ze door regelmatig met een team van specialisten bijeen te komen om de strategie te bespreken. Bij ABN Amro bewijzen ze hun data-driven aanpak bij elke stap. Marcelle legt uit hoe ze een serviceconcept voor de affluent doelgroep heeft ontwikkeld, gebaseerd op klantonderzoeken en echte data van 15.000 klanten.

Krachtige uitvoering en agile werkmethoden in actie

Hoe handhaven ze de uitvoeringsvaardigheid binnen een grote organisatie? Ze behouden het beheer over data en pixels terwijl ze samenwerken met gespecialiseerde bureaus. Ze overwinnen interne weerstand door overtuigende businesscases te presenteren en zich te concentreren op hun expertise. Ook hanteren ze een driehoeksverhouding tussen het segment development team, het e-commerce engagement team en het customer experience team.

Een Agile aanpak vormt de ruggengraat van de succesvolle samenwerking binnen ABN Amro. Door middel van tweewekelijkse sprints en doelgerichte roadmap planningssessies behouden ze hun flexibiliteit en blijven ze gefocust op gedeelde doelen. De podcast onthult hoe ze deze aanpak precies vormgeven.

De belangrijkste vaardigheden voor een digitale strateeg

Als digital marketeer/strateeg is het van belang om voortdurend nieuwsgierig te blijven en op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen. Maar welke vaardigheden zijn volgens hen essentieel om competitief te blijven? En hoe diep moet je daarin gaan? Marèse en Marcelle delen hun perspectief tijdens de podcast van Studio Beeckestijn.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →