De concurrentie een stap voorblijven: zo kijk je als bedrijf vooruit

Het is voor ondernemers altijd belangrijk om vooruit te kijken en je als bedrijf te blijven onderscheiden.

De concurrentie ligt altijd op de loer en het is dan ook zaak om te voorkomen dat deze je voorbijstreeft. Dat is onder meer mogelijk door bij het ondernemen aandacht te hebben voor de concurrentie, en de methoden die zij gebruiken om succes te boeken toe te passen en te verbeteren voor je eigen bedrijf. Zo zijn er nog een aantal tips die van pas komen.

Verlies de concurrentie niet uit het oog

Het is belangrijk om je concurrentie scherp in de gaten te houden. Je krijgt dan onder meer inzicht in hoe de andere bedrijven zich ontwikkelen en welke methoden zij gebruiken om succesvol te zijn. Daarbij is het aan te raden om te kijken op welke manier jouw bedrijf daar beter in kan zijn. Bijvoorbeeld door een betere service te bieden aan klanten of door de advertentiecampagne van de concurrent te overtreffen en beter vindbaar te zijn in de zoekmachines. Kijk naar de kansen die je concurrent laat liggen en profiteer daarvan.

Speel in op de behoefte van je doelgroep

Het is als bedrijf van belang om vooruit te kijken. Als het goed is, speel je met je bedrijf al in op de klantbehoefte. Het is alleen de kunst om alvast te bedenken wat de volgende behoefte van de klant zal zijn en daar al stappen voor te nemen. Daarbij is het belangrijk om out of the box te denken en de creativiteit de vrije loop te laten. Denk ook aan maatschappelijke ontwikkelingen die vaak een voorloper zijn van een veranderende kijk en behoefte. Een voorbeeld daarvan is de opmars van duurzaam ondernemen, waarbij circulair ondernemerschap eigenlijk nog in de kinderschoenen staat.

Bedenk nieuwe ideeën en innoveer

Een andere manier om de concurrentie een stap voor te blijven is innoveren en vooruitkijken. Er zijn op het gebied van innovatie allerlei opties beschikbaar. Zo is het onder meer mogelijk om met je bedrijf nieuwe verdienmodellen te realiseren. Heb je een product dat klanten met regelmaat nodig hebben? Wacht dan niet af tot de klant weer naar je toekomt, maar biedt een abonnement aan op het product. Dan heb je de klant binnen en blijft deze langere tijd aan je bedrijf verbonden. Doet je concurrent dat ook? Breid dan bijvoorbeeld het productaanbod uit door aanvullende producten in het abonnement op te nemen waar de klant behoefte aan heeft.

Houd de marktontwikkeling in de gaten

Je hebt het maar druk als ondernemer om de concurrentie voor te blijven en vooruit te kijken. Zo is het namelijk ook van belang om de marktontwikkeling op de voet te volgen. Bijvoorbeeld of er voor jouw product nieuwe innovaties zijn of dat het mogelijk is om een andere leverancier te selecteren die bijvoorbeeld aan duurzaam ondernemen doet. Bij het in de gaten houden van marktontwikkeling is het eveneens belangrijk om je kennis up to date te houden. Het is niet voor niets dat er zelfs speciale trendwatchers zijn die alles op de voet volgen om als eerste nieuwe trends te signaleren. Bijvoorbeeld door naar beurzen te gaan en nieuws bij te houden.

Plaats als eerste een reactie