Gebruik jij al post in je mediamix? 7 redenen om ervoor te gaan!

Op je telefoon, op tv en in het ov: overal zijn advertenties. Wat dan nog opvalt? Een klepperende brievenbus!

Wist je dat 83% van de ontvangers post extra op vindt vallen in deze tijd? Een goede reden om direct mail toe te voegen aan je marketingmix.  
Voor pakkende direct mails kun je sinds kort aankloppen bij PostLab, een initiatief van PostNL. PostLab organiseert creatieve werksessies met experts waar jij en je team de mogelijkheden van post verkennen. Handig, want post in je marketingstrategie heeft veel voordelen. Aanmelden kan via www.postnl.nl/postlab

Dat blijkt ook uit de MetrixLab DM Benchmark uit 2021. We lichten een paar voordelen uit. 

1. Veel respons

De gemiddelde respons op direct mail stijgt al jaren. Waar de respons van 2008-2016 nog 16% was, is die van 2017-2021 gestegen tot wel 27%. Consumenten ondernemen dus vaak actie als er post bij ze bezorgd wordt. Dat doen ze het vaakst bij direct mails uit de fashion- en retailsector. Waarschijnlijk omdat dit vaak gaat om wat (goedkopere) producten die vaker opnieuw worden gekocht, zoals parfum of kleding. En zeg nou zelf: wanneer komt een kortingsbon voor nieuwe schoenen of kleding niet van pas?

2. Post doet iets met je

Post brengt emotie met zich mee. Van nieuwsgierigheid als je iets op de mat hoort vallen, tot blijdschap als je precies op het juiste moment een kortingscode krijgt. Uit onderzoek blijkt dat ontvangers direct mail niet zien als opdringerig. In plaats daarvan voelt het persoonlijk, alsof je extra aandacht aan hen besteedt. Daardoor waarderen ze je merk beter en willen ze sneller iets bij je kopen. Om ervoor te zorgen dat jouw post niet direct in de papierbak belandt, moet de lezer wel het gevoel hebben dat hij er echt iets aan heeft. Een aanbod voor een zomervakantie in januari is ideaal, korting op kinderkleding voor een huishouden zonder kinderen niet.

3. Papier blijft beter hangen

Maar liefst 43% van de ontvangers onthoudt een direct mail. Voor fashion (53%), retail (50%) en automotive (47%) is de geholpen reclameherinnering zelfs nog iets hoger. Dat betekent dat ontvangers nog precies weten dat ze vorige week post hebben ontvangen én van welk merk dat was. 55% van die ontvangers weet ook nog welke informatie erin stond. Daar kunnen e-mails niet aan tippen!

4. Groener dan e-mail

Veel mensen denken dat het duurzamer is om e-mails te versturen dan om post te versturen. Al dat papier, dat kan toch nooit duurzamer zijn? Onjuist, blijkt nu. Want al die e-mails worden in datacenters opgeslagen die constant gekoeld worden. En dat kost een heleboel energie. Post wordt daarentegen altijd lopend of met de fiets bezorgd. Dat maakt het beter voor het milieu dan e-mail. Een extra reden om de brievenbus te gebruiken naast je andere marketingmiddelen!

5. Post krijgt aandacht

Maar liefst 55% van ontvangers bekijkt een direct mail aandachtig. Niet zo gek: doordat post op de deurmat valt, kun je er niet omheen. Met post komt je boodschap écht binnen. Dat is anders bij digitale middelen zoals e-mail. Die zie je nog weleens over het hoofd in een volle inbox of lees je alleen vluchtig door. Een goed idee dus om ze allebei in te zetten voor jouw campagne!

6. Lekker offline

Slow living, hygge… Hoe je het ook wilt noemen, in het moment leven is in. Mensen lijken moe van het eeuwig online bereikbaar zijn en gaan steeds vaker tijdelijk offline. Direct mail is dan ook een fijne afwisseling voor onze overprikkelde ogen. Met direct mail verstuur je iets tastbaars. Je kunt zelfs iets versturen waar lezers ook fysiek mee aan de slag kunnen. Laat ze puzzelen, krassen of knippen voor een boodschap die extra lang blijft hangen.

7. 6 radiospots en 4 tv-reclames

De aandacht van consumenten is beperkt en online reclames worden vaak alleen vluchtig bekeken. Toch is de gemiddelde aandachttijd voor een direct mail maar liefst 2,2 minuten. Dat is de tijd van 6 radiospotjes of van 4 tv-reclames. De moeite waard dus, als je wilt dat consumenten jouw merk hun volle aandacht geven.

Zelf de kracht van post ervaren?

Check PostLab, een initiatief van PostNL! PostLab helpt marketeers bij creatieve conceptontwikkeling, productie en verzending van commerciële post als onderdeel van de mediamix. Dat doen ze met een groot netwerk van partners op het gebied van creatie, data en een schat aan onderzoeksinzichten. De komende tijd organiseert PostLab verschillende creatieve sessies, waar je samen aan de slag gaat met post die de aandacht van consumenten pakt. Nieuwsgierig geworden? Meld je aan voor een sessie via www.postnl.nl/postlab. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →