Het ligt niet aan jou, het ligt aan mij

Zo’n ongemakkelijk gesprek, omdat je weet dat het gewoon niet werkt. Je wilt de ander niet kwetsen, dus leg je de oorzaak maar bij jezelf

Als niet iedereen jouw klant is, wie dan wel?

Zo’n ongemakkelijk gesprek, omdat je weet dat het gewoon niet werkt. Je wilt de ander niet kwetsen, dus leg je de oorzaak maar bij jezelf. Ik wil niet met je verder, het ligt niet aan jou, het ligt aan mij… Laten we als vrienden uit elkaar gaat. Dit gebeurt in je privéleven, maar ook zakelijk komt dit voor.

Af en toe zit er een klant tussen, met wie het wrikt. Met wie je verbonden bent en toch ook weer niet. Die wel naar je luistert, maar niet doet wat je zegt. Die omdat jij geel adviseert, juist voor rood kiest. En zich dan afvraagt waarom succes uitblijft.

Wanneer stop je, wanneer zeg je ‘het gaat niet meer’?

Soms ga je door, omdat je te graag wilt dat het werkt, de ‘klant is tenslotte koning’. Maar als het wrikt of als het buigen barsten dreigt te worden, is het beter om op tijd de stekker eruit te trekken en op zoek te gaan naar een klant die wel bij je past.

Als niet iedereen jouw klant is, wie dan wel? Waar let je op en hoe pak je een eerste kennismaking aan? Bereid je goed voor, luister en vraag door. Bedenk goed hoe jij voor je klant waarde kunt toevoegen. Wat verwacht de klant van jou en manage die verwachtingen. Wees realistisch.

Ga op zoek naar een klant die jouw filosofie deelt. Die naar je luistert en marketingadvies aanneemt of een gezonde discussie met je aangaat, omdat je allebei hetzelfde doel voor ogen hebt: rendement, meer omzet of een beter product. Samen vooruit geeft zoveel meer energie, in welke branche je ook zit.

Dus als buigen barsten dreigt te worden is het beter om de eer aan jezelf te houden en te zeggen “Het ligt niet aan jou, het ligt aan mij”. En dan voor 100% voor die 98% van je andere klanten te gaan. Dat geeft ruimte, die je optimaal kunt benutten. 

Een gesprek doen we daarom ook altijd face-to-face. Online afspreken is niet zo ons ding. We leggen graag de dingen fysiek op tafel. Dat is lekker duidelijk en weet iedereen waar hij aan toe is.

 

Bureau van den Oever is een marketing- en reclamebureau in Zaltbommel met gepassioneerde mensen die er echt voor gaan. En kunnen we niets voor je betekenen, dan even goede vrienden

Plaats als eerste een reactie