Jouw boodschap nóg persoonlijker

Nooit meer met hagel schieten? Met gepersonaliseerde direct mail schiet je jouw boodschap recht in de roos.

Steeds meer marketeers gebruiken post als een waardevolle toevoeging aan hun marketingmix. Niet gek, want onderzoekscijfers uit de MetrixLab DM Benchmark van 2021 laten zien dat post de aandacht trekt en zorgt voor hogere conversies. Om marketeers op weg te helpen met direct mail, bedacht PostNL een nieuw initiatief: PostLab. Je kunt daar samen met je team de kracht van post ontdekken tijdens een creatieve werksessie 

Post: een krachtig medium

Wat post zo’n krachtig medium maakt? Met direct mail kun je jouw doelgroep heel gericht bereiken. Waar je bij social advertising niet precies ziet wie je boodschap leest, zie je dat bij direct mail wel. Je weet natuurlijk precies aan wie je post stuurt, en de ontvanger kan er niet omheen. Daardoor val je altijd op. En weet je zeker dat je jouw marketingbudget effectief inzet. 

Daarnaast kun je post goed personaliseren. Daardoor geef je jouw klanten net dat beetje extra persoonlijke aandacht. Denk bijvoorbeeld aan post waarbij je klanten met hun voornaam begroet. Of kies verschillende producten voor verschillende segmenten, zodat je extra relevant bent voor de ontvanger. Jonge gezinnen in een rijtjeshuis maak je waarschijnlijk blij met een folder met buitenspeelgoed, terwijl dezelfde folder bij alleenstaanden met een balkon direct in de prullenbak belandt. 

Een ander voordeel van gepersonaliseerde post is dat je jouw doelgroepen nóg beter leert kennen. Als je eenmaal begonnen bent met gepersonaliseerde post, kun je namelijk gaan experimenteren. Welke call-to-action spreekt je doelgroep aan? En welke content werkt wel of juist niet? Zo ontdek je met direct mail steeds meer over je klanten en maak je uiteindelijk voor iedere klant post op maat. 

48% meer bestellingen door persoonlijke aandacht

Dat persoonlijke aandacht werkt, weet Vitaminstore als geen ander. ‘Persoonlijke aandacht is heel belangrijk in de Vitaminstores, want gezondheid is persoonlijk’, zegt Alain Vermeulen, oprichter van Vitaminstore. ‘De klant komt vaak terug om nét weer een andere vraag te stellen over zijn gezondheid. Ook in onze marketing staat persoonlijke aandacht centraal. We proberen naar de consument steeds betere, relevantere boodschappen te sturen. Door de marketinginstrumenten die we inzetten geven we de klanten ook een idee dat ze persoonlijk aandacht krijgen van ons merk.’  

Vitaminstore verspreidt onder klanten het Vitamin Magazine. Het magazine vormt een belangrijk onderdeel van hun marketingmix. ‘Het wordt door onze klanten heel goed gelezen. De vragen die er vervolgens komen in de winkel gaan vaak over wat ze in het magazine hebben gezien. Dat is voor ons dus een belangrijk communicatie-instrument.’ 

Om hun post een persoonlijke touch te geven, verzamelde Vitaminstore data via ‘Klant in beeld’ van PostNL. Dat leidde tot nieuwe inzichten: ‘We kunnen bijvoorbeeld veel beter zien of het gezin kinderen heeft en in welke leeftijdsgroep. Je kan daardoor veel relevanter zijn met producten en informatie die je naar de klant stuurt. Voor de klant ook prettig; zij ontvangen aanbiedingen en informatie op maat. Dat dit door de klant wordt gewaardeerd, blijkt ook uit de cijfers: dankzij de betere klantsegmentatie nam het aantal bestellingen met 48% toe.’ 

Meld je nu aan voor PostLab!

Ontdekken hoe je data en personalisatie nog meer kunt inzetten om je direct mails zo relevant mogelijk te maken? De experts van PostLab, een initiatief van PostNL, staan voor je klaar. Meld je aan voor een creatieve werksessie via www.postnl.nl/postlab en ontdek de mogelijkheden van direct mail. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →