Tijdens een digitale lawine is fysiek contact essentieel

Consumenten willen integratie tussen fysieke en digitale kanalen. Maar, als je ál je fysieke touchpoints omzet in digitaal, haken ze af.

Tijdens de vorige crisis in 2008 was digitaal campagne voeren hip, voordelig en toekomstgericht. Nu we weer geconfronteerd worden met budget cuts hebben veel marketeers wederom de neiging om hun heil vooral online te zoeken. Pas op.

Veel marketeers werden door een ultra-efficiëntie-belofte verleid, waardoor ze bijna al hun eieren in het digitale mandje hebben gelegd. Die over-investering resulteerde in een aanzienlijk verlies aan merk- en aandeelhouderswaarde. Adidas en P&G (bijvoorbeeld) schrijven enorme verliezen toe aan hun overdreven vertrouwen in digitale campagnevoering.

Kortetermijndenken is goed als het tot verkooppieken leidt

Het stimuleren van kortetermijnverkopen is essentieel in marketing. En dat zal altijd zo blijven. Bij BrandBase zijn we natuurlijk ook voorstander van efficiëntie, stimuleren we verkopen op korte termijn en helpen we merken om snel hun omzet te vergroten. Maar we weten ook dat digitale campagnes niet per definitie de meest efficiënte of effectieve manier zijn om dat te bereiken.

Het probleem van de overtuiging dat digitaal de kortste weg naar winst is, is dat het geen rekening houdt met hoe mensen werkelijk omgaan met merken. In de afgelopen decennia zijn onze digitale en fysieke wereld zo nauw met elkaar verweven geraakt, dat de meeste consumenten ze niet meer zien als totaal verschillende interacties. Dat verschil werd verder uitvergroot door de pandemie. De lockdown isoleerde ons. Digitale kanalen werden nóg essentiëler voor winkelen, sociale interactie en entertainment. Het putte ons snel uit. ‘Zoom-vermoeidheid’ verrijkt onze woordenschat. We voelden ons beroofd, we hadden letterlijk ‘geen contact.’ Bij de afwezigheid daarvan werd de waarde van fysieke contactpunten en interacties groter dan ooit.

Fysiek is synoniem met ‘echt’

Moderne consumenten wisselen tijdens het winkelen tussen kanalen, apparaten, websites en winkels. Ze verwachten dat merken zorgen voor naadloze overgangen tussen fysieke en digitale touchpoints. Ze willen helemaal niet dat merken ál hun fysieke touchpoints omzetten in digitale. Aanraking is essentieel, omdat aanraking echt is.

De zintuiglijke ervaring van het uitpakken van een product heeft vaak doorslaggevende waarde als het gaat om verkopen en de waardering van een merk. Dat gaat ook op bij het ontvangen van een fysieke beloning als een eenvoudig geschenk voor een terugkerende klant.

Fysieke promotionele beloningscampagnes

De campagnes die we ontwikkelen met fysieke beloningsproducten zijn afhankelijk van digitale touchpoints. Ze leiden bijvoorbeeld via QR-codes of links verkeer naar het e-commerceplatform van een merk. Ze activeren herhaalaankopen door klanten (digitale) zegels te geven die ze kunnen sparen op de mobiele app van een merk. Maar ze zijn allemaal zo ontworpen dat ze consumenten uiteindelijk in de richting van een fysiek beloningsproduct leiden.

Fysieke interactie met een premium is belangrijk, omdat ze meestal voor een klein geluksmoment zorgen. Promotionele beloningscampagnes zijn mede daardoor effectief in het stimuleren van het verkoopvolume van 3-8%. Promotionele beloningscampagnes vragen meestal ook nog eens om minder mediadruk.

Lees onze whitepaper om te ontdekken hoe promotionele beloningscampagnes uw verkopen kunnen stimuleren.

Plaats als eerste een reactie