Vraag je als merk niet af ‘hoe kom ik deze tijd door?’, maar ‘hoe help ik mijn consument deze tijd door?

Onzekere tijden dwingen consumenten harde keuzes te maken. Merken moeten nu hun ware gezicht laten zien en iets extra’s doen.

Na de ‘summer of love’ die vrij van zorgen leek, doemt nu een donkere realiteit op. De dagelijkse nieuwsberichten liegen er niet om. De combinatie van elkaar versterkende crises zorgt ervoor dat we ons beter schrap kunnen zetten.

Een aantal recente feiten op een rij: het consumentenvertrouwen noteert in augustus het laagste cijfer ooit (-54) en de inflatie tikt in september 17.1% aan, het hoogste percentage ooit gemeten in Nederland (bron: CBS). Met name de gestegen kosten voor energie en levensmiddelen drukken zwaar op de portemonnee.

Een recent rapport van DVJ Insights (juli 2022) naar het sentiment van consumenten rondom inflatie toont dat Nederland er vooralsnog pragmatisch mee om gaat. Maar dat is stilte voor de storm. Besparingen worden nu met name gezocht binnen dagelijkse boodschappen, kleding en vakanties. Echter, zodra de explosief gestegen energiekosten bij iedereen inslaan, zal pragmatiek overgaan in paniek. In Engeland heeft men het al over ‘heating or eating’. Voor zo’n schrijnende keuze hebben we collectief niet meer gestaan sinds de tweede wereldoorlog. Het is niet verwonderlijk dat dit overal leidt tot een grote mate van onzekerheid. En in tijden van onzekerheid schieten zowel consumenten als bedrijven in een behoudende reflex, hetgeen de situatie verergert waardoor de neerwaartse spiraal langer aanhoudt.

Nu is hét moment om toegevoegde waarde te tonen als merk

Bij bedrijven wordt het overlevingsinstinct maximaal geactiveerd door te focussen op kosten en uitgaven. Het corporate mantra van ‘de klant centraal’ is opeens niet meer heilig. Gestegen grondstofkosten worden zonder scrupules 1op1 doorberekend aan consumenten. Een andere truc is om de consument ronduit te beduvelen door de inhoud van hun producten te verlagen tegen dezelfde verkoopprijs als voorheen.

De grote mate van onzekerheid leidt bij consumenten tot een zoektocht naar houvast, naar zaken waar men op terug kan vallen, naar vertrouwde merken die altijd zeggen dat ze er voor je zijn. Nou, nu is de tijd om dat echt te laten zien. Het is immers makkelijk om die belofte te doen als de zon schijnt, maar in tijden van donkere wolken is er echt behoefte aan. Dit is hét moment waarop je als merk je podium kunt en moet pakken om de consument door deze onzekere tijden te loodsen.

Wat kunnen merken nu doen?

We signaleren al even dat er een nieuwe wind waait. “The most profitable companies are not the most profit focused” kopte de Financial Times in 2016. Merken die door hun klanten als betekenisvol en waardevol worden ervaren zijn succesvoller en groeien harder (Mindshare: Good Growth, 2021). Dat wil zeggen als merken zich écht voor hen inspannen. Maar wat kunnen merken nu doen? Onderzoek van de Business Insights afdeling van Mindshare toont dat meer dan de helft van de Nederlanders van merken verwacht dat ze meer verantwoordelijkheid nemen middels concrete actie, geen medeleven of mooie woorden. Ze waarderen merken die hen helpen besparen, die loyale klanten extra belonen, die transparant zijn over de gestegen kosten, maar vooral merken die meer bieden/doen dan normaal. De bal ligt, kortom, bij de merken.

Prijszekerheid is voor de consument waardevol. Echter, er is geen relevanter moment om juist een stapje harder te lopen, iets extra’s te doen. Natuurlijk gaat dit, waarde daadwerkelijk toevoegen, op korte termijn iets kosten. Door bijvoorbeeld niet minder in een verpakking doen, maar juist meer; tegen dezelfde prijs uiteraard. Door extra service of diensten te bieden, die wellicht helemaal niets met je eigenlijke product of dienst te maken hebben. Kortom door empathie te tonen aan die alsmaar groter wordende groep van consumenten die in een onmogelijke positie komen. Vraag je als merk dus niet af ‘hoe kom ik deze tijd door?’, maar ‘hoe help ik mijn consument deze tijd door?’ Want zonder hen is er geen merk.

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →