10 manieren om verbinding te maken met jouw klanten

Ontdek hoe je jouw merk groeit in een wereld waarin we zowel bewuste als onbewuste keuzes maken

In ons dagelijks leven worden we overspoeld met informatie. We kunnen niet al deze informatie onthouden. Maar hoe kiezen we dan een merk of product? Maken we altijd een bewuste of juist een onbewuste keuze?

Wanneer we een merk kennen, schakelen we vaak over op onbewuste keuzes, maar daar is niet alles mee gezegd. In veel opzichten zijn we vaak bewuster bezig dan we denken. Hier spelen context, motivaties, emoties, waarden en eerdere ervaringen een grote rol. 

In het onderzoek dat we in dit artikel bespreken, laat Ipsos zien dat mensen beide manieren gebruiken om een besluit te nemen. We handelen niet alleen vanuit automatische of weloverwogen redeneringen, maar het is een wisselwerking tussen beide gedachtegangen. 

Hoe we onze keuzes maken

Onze beslissingen ontstaan langs een continuüm, waarbij meerdere cognitieve processen, variërend van bewust naar onbewust gelijktijdig werken. Daarnaast zijn er verdere interne en externe factoren die onze keuzes beïnvloeden. Merkinstrumenten zoals perceptie (hoe het merk gezien/ervaren wordt), ervaring (komt het merk zijn beloftes na) en identiteit (unieke merkidentiteit) kunnen de consumentkeuze beïnvloeden.

External influences

Wat betekent dit voor merken?

Wanneer we de merkrelaties en -keuzes van mensen leren begrijpen, kunnen merken deze beïnvloeden op zowel bewust als onbewust niveau. 

Mensen zijn adaptieve en contextuele beslissers en zoeken naar de kortste weg om hun doel te bereiken zonder al te veel inspanning te hoeven doen. Maar wanneer ze uitgelokt worden, kan dit onbewuste proces omgezet worden naar een bewust proces.

Dit onderzoek laat aan de hand van 10 verschillende aandachtspunten zien hoe merken zich (meer) kunnen verbinden aan (potentiële) klanten.

10 aandachtspunten

Download hier de pdf met alle 10 de aandachtspunten. 

Kortom, mensen beslissen vanuit een bewuste en onbewuste gedachtegang die met elkaar samenwerken. Door te begrijpen hoe je merkrelaties en contextuele keuzes kunt beïnvloeden, kunnen marketeers ervoor zorgen dat hun merk op het juiste moment en op de juiste plaats verschijnt. Hierdoor zal je als merk langdurig blijven groeien.

Wil je meer weten? Klik hier voor het hele onderzoek.

Samen vertalen we inzicht naar beslissing en actie

Ipsos zorgt ervoor dat je zeker kunt weten wat er speelt en wat er moet gebeuren. Vanwege de vragen die we stellen én de vragen die we beantwoorden. Samen vertalen we inzicht naar een beslissing en naar actie. Daarmee helpen we je succesvol te zijn in het bedienen van jouw klanten en jouw markt. 

Benieuwd hoe we dit kunnen doen? Lees hier meer over alle mogelijkheden rondom consumenten- en marktonderzoek binnen Ipsos of neem contact op met Petra van Verseveld via petra.vanverseveld@ipsos.com

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →