Airborne onderzocht merkeffect verhalende podcast

Wat voegt een verhalende podcast toe aan je merk? Audio agency Airborne onderzocht de podcast Topstukken van de BankGiro Loterij.

De BankGiro Loterij lanceerde vorig jaar Topstukken. Het doel hierbij was om een inhoudelijke laag aan het merk toe te voegen en te onderstrepen dat de organisatie de cultuur in Nederland structureel ondersteunt. Voor het onderzoek naar de merkeffecten van deze verhalende podcasts luisterden meer dan 100 respondenten naar een aflevering over het laatste werk van Vincent van Gogh.

De luisteraars waardeerden de aflevering met een gemiddelde van 8,2. De boodschapoverdracht, dat de BankGiro Loterij de culturele sector ondersteunt, blijkt succesvol. De meerderheid van de respondenten vindt Topstukken bovendien zeer goed passen bij de BankGiro Loterij. 

De verhalende podcast heeft ook nog eens een significant positief effect van bijna +30% op de houding ten aanzien van de BankGiro Loterij: het merk wordt ‘sympathieker’ en ‘vriendelijker’ ervaren. De luisteraars vinden de verhalen van Topstukken leerzaam en associëren de BankGiro Loterij na het luisteren van de podcast beduidend vaker met ‘cultuur’. Het percentage onder de vrijwillige luisteraars dat zegt te willen meespelen met de BankGiro Loterij is bijna verdubbeld.

Aan dit onderzoek hebben eind maart 2021 217 respondenten deelgenomen. Hiervan hebben 110 consumenten de Topstukken-aflevering ‘Het laatste werk van Vincent van Gogh’ van de BankGiro Loterij beluisterd. De andere deelnemers aan het onderzoek dienden als controlegroep. Beide groepen kregen dezelfde vragenlijst, zodat de merkeffecten van deze verhalende podcast konden worden vastgesteld. Naast deze effecten is ook de aandachtscore van de luisteraars gedurende de podcast gemeten. De gemiddelde leeftijd van het panel is 28 jaar, de verdeling man/vrouw zo goed als gelijk en rond de 70% van de respondenten luistert bijna elke dag of minimaal 1 keer per week naar een podcast. 

Plaats als eerste een reactie