CAMPAGNE: 'De afspraak van NIX onder 18'

Op maandag 18 november start er een nieuwe landelijke campagne namens ministerie van VWS. De boodschap is: ‘Niet roken en niet drinken onder de 18.’

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Naast het ministerie van VWS zijn onder andere Horeca Nederland, Longfonds, de supermarkten, NOC NSF en GGD betrokken bij de campagne, die door Roorda is ontwikkeld.

De aanleiding voor de campagne is dat de wettelijke leeftijdsgrens voor aankopen van alcohol en tabak vanaf 1 januari aanstaande verschuift van 16 naar 18 jaar.

Naast deze wettelijke wijziging is er vanuit het ministerie, en de betrokken organisaties, de wens om ook de sociale norm aangaande jongeren en gebruik van alcohol en tabak, middels een campagne te gaan beïnvloeden. Het doel van de campagne is dan ook dat het publiek het over een paar jaar niet meer vanzelfsprekend vindt dat jongeren onder de 18 roken en drinken.

Stiva werkt niet mee
Er zijn op dit moment geen drankenfabrikanten of brouwerijen bij de campagne betrokken. Ook Stichting Verantwoord Alcoholgebruik (Stiva), een samenwerkingsverband van fabrikanten en importeurs van alcoholhoudende dranken, participeert niet in de campagne. Dat is wel eens anders geweest, want de campagne 'Geen 16, geen druppel' was wél een samenwerking tussen de overheid en Stiva. Het feit dat drinken en roken samengenomen werden in één campagne, gooide roet in het eten, legt Stiva-directeur Peter de Wolf uit. 'De grondhouding vanuit Stiva was positief en wij onderschrijven de boodschap van geen alcohol onder de 18 volledig. Maar toen duidelijk werd dat tabak ook onderdeel zou zijn van de campagne, hebben we besloten om er niet aan mee te werken.'

Geen druppel meer
Volgens De Wolf ligt de combinatie drank en tabak bij zijn achterban heel moeilijk. 'Roken boven de 18 is in geen geval een goed idee. Alcohol boven de 18 - mits verantwoord gebruikt - kan wel. Dan krijg je dus een scheve verhouding. Stiva wil daar niet in investeren.' In alle alcoholreclame wordt vanaf januari overigens wel de tekst 'Geen 18, geen alcohol' opgenomen. De 'druppel' verdwijnt vanaf januari, omdat het intellectueel eigendom daarvan niet bij Stiva ligt.

BOB en NIX
Roorda Reclamebureau stond eerder aan de basis van de succesvolle BOB campagne. Joeri Jansen van Roorda zegt: ‘Je zou van een vergelijkbare opdracht kunnen spreken waarbij we nu niet de sociale norm aangaande alcohol in verkeer gaan beïnvloeden maar gebruik onder jongeren.’

Stond in de BOB-campagne de ‘Bewust Onbeschonken Bestuurder’ centraal, nu is dat ‘De afspraak van NIX<18. Niet roken en niet drinken onder de 18.’

Dit zijn de drie commercials die de hoofdrol spelen in de campagne:

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie