Premium

Influencers, receptideeën, een kartonnen pakje en Elise Schaap moeten peulvruchten van Hak een boost geven

De onderliggende missie van Hak is onveranderd: het versnellen van de plantaardige eiwittransitie.

'Die pak je omdat ze je gerecht nog voedzamer en lekkerder maken'

Hak-in-Pak: vanaf eind januari stroomt die nieuwe kartonnen – en vooral kleurrijke – verpakking van Hak peulvruchten de supermarkten in. Vanaf eind november waren de nieuwe SKU’s al verkrijgbaar bij alle Delhaize-filialen in België. Nu volgt de rest van België… en Nederland.

De onderliggende missie is onveranderd: het stimuleren van de consumptie van peulvruchten en op die manier bijdragen aan het versnellen van de plantaardige eiwittransitie. Of in de woorden van Hak: ‘De betaalbare verpakkingslijn is bedoeld om het eten van peulvruchten nog toegankelijker te maken voor het brede publiek.’ Onderstaande commercial (bureau: DDB Amsterdam), met Elise Schaap zet Hak-in-Pak in de spotlights.

NIEUW: HAK zit nu ook in een PAKje!

Bonen erbij

Hak houdt van consistentie. Acht jaar geleden(!) was het Herman den Blijker die voor Hak de ‘bonen erbij-boodschap’ uitdroeg, namelijk dat peulvruchten perfect passen bij gerechten uit de moderne keuken, zoals salade, curry en wraps.

HAK - Bonen erbij – Aziatisch

Dagje zonder vlees

Die boodschap is niet veranderd. Daarnaast wil Hak consumenten laten zien dat peulvruchten een smakelijk en goedkoop alternatief zijn op een dagje zonder vlees. De nieuwe ‘hoofdcommercial ‘ wordt dan ook opgevolgd door een tvc die suggereert dat Hak-in-Pak ook een rol kan spelen bij een dagje zonder vlees:

NIEUW: De lekkerste bonen, linzen en kikkererwten in een PAKje!

Touchpoints

De nieuwe campagne is te zien op televisie en YouTube. Daarnaast maakt Hak gebruik van outdoor-reclame en andere mediakanalen zoals sociale media. Bovendien is er een samenwerking met Linda en worden er influencers ingezet. Hak wil overbrengen dat Hak-in-Pak heel betaalbaar is, maar wil vooral ook inspireren, onder meer met receptideeën.

Vrolijke pre-rolls

Meestal wil je pre-rolls (online commercials) zo snel mogelijk wegklikken. Deze misschien niet (knipoog):

Je moet weten dat HAK nu ook in een PAKje zit

En deze:

Die nieuwe PAKjes van HAK pak je juist omdat ze zo gemakkelijk zijn

Scandi

Nicole Freid, topvrouw van Hak, stelde eerder al vast dat de handzame en kleurrijke kartonnen verpakking het peulvruchtenschap in Scandinavië nog meer aantrekkingskracht heeft gegeven. ‘Dit inspireerde ons om het naar Nederland en België te brengen.’

Niet de eerste

Hak bleek overigens niet de eerste te zijn die komt met een kartonnen verpakking voor (mais en) peulvruchten. En het is ook niet de eerste die die kartonnen verpakking op een kleurrijke manier vormgeeft en ook nog kiest voor eenvoud van het design. Dat is namelijk het merk Boon, eigendom van Jamael Food Group. Goed gejat?

Nou nee. Hak-topvrouw Nicole Freid zei afgelopen november tegen Adformatie dat het puur toeval was. Hak is ruim 1,5 jaar bezig geweest met de ontwikkeling van deze verpakking, het bewijs dat Hak niet aan het copy-catten is geweest. Freid: ‘We hebben gewacht met de introductie tot er voldoende plek op het schap was bij alle grote retailers, zodat we het ook groots en op nationaal niveau konden promoten.’ Lees hier meer.

Vorige week maakte Boon overigens bekend dat het stopt met al zijn plantaardige vleesvervangers (burgers, balletjes en dergelijke). Met ‘Pakje Boon’ zoals ze peulvruchten in een kartonnen pakje daar noemen, wil Jamael Food Group overigens wel ‘duurzaam blijven innoveren en inspireren -met bonen in de hoofdrol!’

 

Verpakkingsmateriaal

Volgens Hak is de nieuwe peulvruchtenverpakking gemaakt van innovatief materiaal, waarvoor het bedrijf uit Giessen een samenwerking is aangegaan met verpakkingsspecialist SIG Group. Hak: ‘Dankzij een hoog gehalte aan plantaardige materialen heeft de verpakking een zeer lage CO2-voetafdruk.’

Inhoud

De peulvruchten van Hak-in-Pak zijn verkrijgbaar in formaten van 200 ml. en 400 ml. met een consumentenadviesprijs van respectievelijk 0,99 en 1,29 euro.

Credits

Hak: Nicole Freid, Yolanda van Grootel
Reclamebureau: DDB Amsterdam
Productiemaatschappij/regie: Holy Fools - Jelle de Jonge
Edit: Martin Heijgelaar
Online/Grade: Crabsalad
Sound: Earforce
Fotografie: Marc van Oene
premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie