Premium

Speelde Hak leentjebuur bij peulvruchtenconcurrent Boon?

De nieuwe verpakkingslijn Hak-in-Pak heeft sterke overeenkomsten met die van Boon.

Hak-in-Pak en Boon

Woensdag meldde Adformatie dat plantaardig voedingsbedrijf Hak uit Giessen met een nieuwe verpakkingslijn komt: 'Hak-in-Pak’. Het merk verpakt zijn peulvruchten vanaf nu (instroom in Nederlandse supermarkten vanaf januari) dus ook in kartonnen pakken (pakjes) van 200 en 400 milliliter. Los van dat karton – Hak verpakt tot nu toe vooral in glas en in stazak – is het vooral de kleurrijke verschijning die opvalt en de eenvoud van het design.

Hak-in-Pak
Hak-in-Pak

Limaboon

Maar Hak is niet de eerste die komt met een kartonnen verpakking voor (mais en) peulvruchten. En het is ook niet de eerste die die kartonnen verpakking op een kleurrijke manier vormgeeft en ook nog kiest voor eenvoud van het design. Dat is namelijk het merk Boon, eigendom van Jamael Food Group. Dat merk lanceerde in mei al een lijn met twaalf SKU’s, onder andere kidneyboon, limaboon en bruine boon, verpakt in de kleurrijke kartonnetjes. Het concept sleepte uitgerekend deze week nog drie bekroningen in de wacht bij de ‘Gezonde Innovatie Awards’ (van Foodlog, FoodPersonality en Supermarkt.Team). Zowel bij consumenten, vakjury als bij de professionals viel Boon in de prijzen.

Boon
Boon

Niet gejat

We kennen Hak als een uiterst fatsoenlijk merk en zullen niet aan de deur kloppen met de vraag ‘hebben jullie dit van Boon gejat?’ Maar de vraag of Boon Hak geïnspireerd heeft, lijkt toch gerechtvaardigd. Is dat zo? ‘Neen’, is het antwoord van Hak-topvrouw Nicole Freid. De inspiratie komt uit Scandinavië. Freid: ‘In Scandinavië is deze verpakkingsvorm voor peulvruchten in allerlei hippe kleurrijke designs al jaren populair. Hier hebben wij ons door laten inspireren.’

‘Hak is bovendien ruim 1,5 jaar bezig geweest met de ontwikkeling van deze verpakking, het bewijs dat Hak niet aan het copy-catten is geweest. Freid: ‘Het berust echt op toeval dat de producten op elkaar lijken. We hebben gewacht met de introductie tot er voldoende plek op het schap was bij alle grote retailers, zodat we het ook groots en op nationaal niveau konden promoten. Dat gaan we doen vanaf januari met een nieuwe campagne.’

Schouders onder eiwittransitie

Verder heeft Freid voor Boon niets dan lof. (Sophisticated.) ‘Onze introductie doet niets af aan die van Boon. Wij juichen het toe dat alle merken en retailers samen werken aan de verduurzaming en modernisering van de categorie. En het stimuleren van de peulvruchtenconsumptie is in het kader van de eiwittransitie een belangrijke en grote opgave waarbij we iedereen nodig hebben om samen de schouders eronder te zetten.’

Gelijkenissen

Over Boon gesproken, of liever gezegd de Jamael Food Group waar het onderdeel van is, dat lijkt missie-wise wel op Hak. Daniel Weststeijn, verantwoordelijk voor marketing en communicatie bij Jamael, zegt dat de gezamenlijke missie van de groep luidt: ‘het duurzamer maken van het voedselsysteem en ons aller eetpatroon’. Daar valt wat hem betreft gezondere voeding, lokalere teelt en productie, duurzamer verpakken, eenvoudiger te gebruiken onder. Weststeijn: ‘Als voortrekker juichen we dan ook toe dat meer spelers op het conservenschap hun aanbod verduurzamen, en dus óók dat Hak in pak gaat. Samen meer mensen duurzaam laten eten is het doel; en in die opdracht is de markt groot genoeg voor iedereen!’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie