Mobiel betalen? Liever niet! Waarom consumenten bij hun pc blijven.

Onze mobiele telefoon speelt een grote rol bij oriëntatieprocessen. Toch kiezen we voor een pc wanneer er afgerekend moet worden.

Consumenten winkelen steeds vaker online. Niet alleen voor kleine aankopen zoals boodschappen of schoenen maar vooral ook voor grote producten, zoals wasmachines en banken. Want oriëntatie en het vergelijken van producten én prijzen is nergens eenvoudiger. De smartphone en tablet zijn in korte tijd ongelofelijk belangrijk geworden bij veel van onze aankoopbeslissingen. De consument hoeft er namelijk niet voor uit zijn luie stoel op te staan. Als je website daarop niet berekend is mis je vele consumenten. Toch blijkt dat veel mensen teruggrijpen naar een minder mobiel apparaat als het op kopen of boeken aankomt.

Natuurlijk speelt het gevoel van veiligheid een enorm belangrijke rol. Immers... thuis is de wifi betrouwbaarder en zijn alle gegevens voorhanden. Toch denken wij dat er meer aan de hand is en dat er meer weerstanden te benoemen zijn. Met onze Barrière Methodiek® zochten wij uit wat de consument ervan weerhoudt om aankopen op mobiel af te ronden. We nemen je graag mee in ons denkproces.

Praktische bezwaren

De wissel naar desktop of laptop lijkt een overbodige stap die consumenten niet zouden hoeven nemen, mits er geen fundamentele praktische barrières in het spel zijn. Die blijken er toch te zijn, in de vorm van de eerder genoemde onveilige openbare netwerken maar ook ongewenste meekijkers terwijl je reist met de trein.

Tegelijkertijd speelt gemak een belangrijke rol. Een webshop vraagt vaak om meerdere gegevens die met een toetsenbord veel makkelijker in te vullen zijn. Iets dat op je smartphone toch vaak een gepriegel blijft. Ook moeten we concluderen dat er nog steeds veel webshops zijn die op de één of andere reden niet echt lekker op een smartphone werken. Een gemiste kans.

De invloed van omgeving

Veel van ons gedrag wordt beïnvloed door dat wat wij denken dat onze omgeving van ons toekomstige gedrag gaat vinden. We zijn bijvoorbeeld – vaak onbewust – bang dat het ons imago aantast of dat het gedrag niet past bij de rol die wij op dat moment hebben in relatie tot anderen.

Kopen via mobiel in openbare ruimtes brengt bijvoorbeeld veel onzekerheid met zich mee. Er zijn immers invloeden van buitenaf die je niet onder controle hebt. Je verliest misschien focus en de aankoop kan voor je gevoel verkeerd aflopen. Storende elementen die in je vertrouwde omgeving, aan tafel achter je laptop of desktop, in veel mindere mate een rol spelen.

En wat dacht je van alle appjes, berichten en alerts die je tijdens het bestelproces afleiden? Nog erger: stel je voor dat je gebeld wordt! De sociale interactie op een mobiel apparaat is veel intenser en dat brengt onzekerheid met zich mee. Een onzekerheid die mensen doet besluiten om te kiezen voor een pc. Om in alle rust de gewenste aankoop te kunnen doen.

Ongewenste emoties

De mens vaart wel bij zekerheden. Als consument willen we betaal- en aankoopbewijzen zien. Nog liever printen we ze uit. Bewijs van je aankoop: zwart op wit. En printen, dat doen we toch altijd nog het liefst via onze pc. Zelfs voor de niet-printers onder ons biedt de desktop of laptop zekerheid. Een mobiel gaat leeg, raakt kwijt of wordt na twee jaar vervangen.

Het gehele aankoopproces goed doorlopen lijkt beter haalbaar op je vertrouwde pc. We houden niet van de onzekerheid die blijft na het afrekenen. Is mijn bestelling wel geplaatst? Een pc is stabieler en veel minder ‘uitvalgevoelig’ dus kiezen we het zekere voor het onzekere en leggen we na de oriëntatie onze mobiel aan de kant.

De toekomst

De nieuwe generatie groeit op met een smartphone in haar hand. De rest van ons heeft gewoonweg nog wat gewenningstijd nodig. Wellicht dat deze barrières binnen 5 jaar verdwenen zijn omdat consumenten zekerder worden in het gebruik van hun mobiele telefoon. Vooral wanneer de telefoon in de toekomst onze bankpas gaat vervangen.   

Toch moeten we de nieuwe generatie iets meegeven: wisselen naar desktop of laptop is wel goed voor de portemonnee. In alle rust een bestelling doen behoedt namelijk voor impulsieve aankopen. Daar kunnen zij wellicht nog wat van leren.

Reacties: 1

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Kees de Jong
Heeft voor mij niets te maken met gewenning, maar met praktisch denken en efficiëncy. Ik heb nu meer dan vijf jaar een priegelphone, denk ik, en het ziet er niet naar uit dat ik daar de komende vijf jaar anders over ga denken. De pc is gewoon veel handiger. Wat je op de pc doet gaat veel sneller. Ik kan zelfs niet de motivatie opbrengen om zelfs maar uit te proberen wat je er allemaal mee kan. Android meldt dat Google weer een stuk of zestien apps heeft geüpdate. Dat is dan heel fijn, want die apps gebruik ik toch niet. Buiten het telefoneren, een incidentele mail - alleen als het echt niet anders kan - of onderweg af en toe wat opzoeken op internet, doe ik er verder niets mee. Je zult mij er dan ook in bus of trein, of op de fiets, niet veel mee bezig zien. Een smartphone is buitenshuis soms handig, maar daar is ook alles mee gezegd. Vaak mondt het gebruik uit in ergernis. Ik heb dan ook een gloeiende hekel aan dat ding. Als ik hem voor mijn werk niet meer nodig heb, dan gaat'ie weg. Eventueel bewaar ik hem voor uitsluitend gebruik in vakanties.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.