Woonmerken in 2023: Effectief omgaan met transformaties

Ontdek hoe Nederlanders omgaan met de veranderingen bij het kopen van meubels en hoe woonmerken hierop kunnen inspelen!

Voorafgaand aan de Oktober Woonmaand gaan we dieper in op de interesse in woninginrichting. Het is evident dat deze interesse onder Nederlandse consumenten onverminderd hoog blijft: maar liefst 94% van de 18-65-jarigen toont belangstelling hiervoor. Tegelijkertijd is bekend dat bij economische onzekerheid duurdere items zoals meubels minder snel worden aangeschaft. Hoe gaan Nederlanders om met deze uitdagende omstandigheden als het gaat om het aanschaffen van nieuwe meubels? En hoe kunnen woonmerken hier op een doeltreffende manier op inspelen? Deze vraagstukken worden behandeld in het recentste onderzoek naar wonen. We analyseren hoe consumenten navigeren door deze wisselende situaties en hoe merken kunnen voldoen aan de behoeften van hun publiek. Ontdek strategieën om succesvol te opereren in een veranderende markt en om een sterke band te smeden met je doelgroep, zelfs in onzekere tijden in dit artikel van Grow.

interesse in woninginrichting

Helft van Nederlanders is afwachtend bij aankoop

Wanneer de economie verandert, worden duurdere spullen die we voor de lange termijn kopen minder snel aangeschaft (bron: CBS/ RTL Nieuws). Dit zien we ook terug in de resultaten van het recente woononderzoek: een gebrek aan geld wordt steeds vaker genoemd als issue bij het kopen van woonaccessoires en meubels. Waar vorig jaar nog een derde (33%) aangaf hier tegenaan te lopen, is dit in februari 2023 opgelopen tot 39%. Ruim tweederde van de ondervraagden is kritisch op de prijs van woonaccessoires en meubels. Door de grote prijsstijgingen geeft de helft van de Nederlanders zelfs aan te wachten met het kopen van meubels. In deze economisch uitdagende tijden zijn consumenten voorzichtiger met hun uitgaven. 

lastig bij inrichten

Relevant blijven als woonmerk

Maar hoe blijf je als (woon)merk relevant in magere tijden? Uit SWOCC onderzoek blijkt dat merken tijdens een recessie vooral no-nonsense moeten zijn en een goede gepercipieerde prijs/kwaliteit verhouding moeten hebben. Keuzecriteria van consumenten blijken enigszins te verschuiven naar de functionele eigenschappen van merken: men is meer gefocust op de prestaties van het product en hecht minder belang aan het uiterlijk. 

Blijven inzetten van marketing loont
Marketing helpt om de voordelen van een woonmerk te communiceren, zoals kwaliteit, duurzaamheid, comfort of stijl. Dit kan potentiële klanten overtuigen om te investeren in hoogwaardige meubels die langer meegaan en uiteindelijk kosten besparen op de lange termijn.  Bovendien helpt adverteren om de waarde van een woonmerk te vergroten. Door op te vallen tussen concurrenten en potentiële klanten te laten zien wat het merk uniek maakt. Hierdoor neemt het merk in waarde toe. Bovendien moedigt het klanten aan om terug te keren voor toekomstige aankopen.

Kortom, adverteren blijft juist belangrijk, zeker in lastige tijden!

Download hier de infographic van het onderzoek

Benieuwd naar alle inzichten uit het Onderzoek Wonen 2023? Download de infographic onderaan deze pagina op Grow.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →