Een prettige dwarslaesie

Niek van den Adel over marketing: hoe laat je pijnlijke en onvoorziene gebeurtenissen in je voordeel werken

Niek van den Adel

Merkversterkers is de podcast van de Flyeralarm Club. We spreken ondernemers, marketeers en creatieven. Op afstand en in één take. Voor aflevering zes spraken we Niek van den Adel. Wil je de podcast luisteren? Je vindt hem op Spotify of Soundcloud.

Carrièreswitch

Die nacht in de zomer van 2010 werd Niek van den Adel, bedrijfsleider van een groot evenementencentrum, wakker. Hij lag op straat. Zijn motor was door een heg gevlogen, en hij lag tussen twee geparkeerde auto’s. Zonder gevoel in zijn lichaam. Het duurde uren voordat hij gevonden werd.

Het was kantje-boord geweest. In het ziekenhuis bleek, dat de toen 28-jarige Niek een complete dwarsleasie had, met verlamming tot aan zijn borst. Een revalidatie van 8 maanden volgde. Sindsdien leeft Niek met een lichaam dat nog maar voor 10% functioneert.

Na twee jaar thuiszitten begon hij zijn ervaringen op schrift te zetten. Die leidde tot zijn autobiografie ‘Crash’. Uitnodigingen voor spreekbeurten volgden. Een nieuwe carrière was geboren. Inmiddels is hij internationaal keynote spreker, schrijver, uitgever, coach en traint hij collega-sprekers.

Als enige voorbereid op Corona

In maart werd het land platgelegd. Binnen een week was de agenda voor de rest van het jaar leeg. Nu wil het toeval, dat Niek met zijn team een paar maanden eerder aan de meerdaagse training van Tony Robbins deelnam. Onderdeel van deze training was een challenge en die luidde als volgt: je bent limonadeverkoper. Van de ene op de andere dag drinkt niemand op de wereld nog limonade. Wat ga je doen? ‘We hebben toen binnen vijf dagen een marketingplan uitgewerkt en wonnen de challenge’, zegt Niek.

Die ervaring kwam van pas toen Nederland 15 maart op slot ging en alle geplande optredens kwamen te vervallen. Omdat de agenda leeg was, had hij de rust om na te denken. Hij begon podcasts te maken, betaalde webinars te organiseren, en boekte zodra het kon Carré. Er mogen in het theater door de coronamaatregelen maar 30 mensen aanwezig zijn. ‘Maar’, zegt hij met een knipoog, ‘ik heb daardoor Carré wél vier keer uitverkocht!’

Wat is het product

In korte tijd zette Niek verschillende bedrijven op. Wat hij leuk vindt, gaat hij doen. En als het gaat vliegen, is er altijd wel iemand die het bedrijf kan leiden. En dan kan hij door met zijn volgende idee.

Alles is verbonden met zijn historie als patiënt. Alles is verbonden met de kracht die hij vond toen bleek dat ook hij, met dwarslaesie en al, gelukkig kan zijn.

Hij neemt zijn publiek mee in zijn wereld, waar de dwarslaesie een groot deel van zijn leven bepaalt. En met een stalen smoel confronteert hij de zaal met hun eigen sores. ‘60 procent van jullie worstelt met zijn of haar baan, relatie of situatie. Wie is er nou ongelukkig, jij of ik?’ Om daarna de hele zaal een prettige dwarslaesie toe te wensen.

Toch is de scheidslijn dun. Hij is zich er terdege van bewust dat hij een groot deel van zijn eigen beleving niet kan vertellen aan zijn publiek. Omdat hij maar 10% van zijn lichaam kan gebruiken, heeft hij veel hulp nodig. En heeft hij dagelijks te kampen met pijn. Heel veel pijn. Dat deel van zijn verhaal, vertelt hij, kan hij niet gebruiken op een podium. Daar haakt het publiek af. En daar zoekt hij dus vlijmscherp de grens van zijn doelgroep op. Hij laat het verhaal schuren tot het oncomfortabel wordt. Daarna doet hij de deur naar zijn privéleven dicht.

Niek van den Adel: ‘Ik verkoop niet mijn kontje achter Centraal Station. Ik vertel de lessen die ik heb geleerd en deel mijn ervaringen. Daaruit blijkt dat je eigen veerkracht veel groter is dan je denkt.’

Plaats als eerste een reactie