Premium

Saša Ostoja: ‘Ik zit nu in een fase waarin ik mij heel snel kan ontwikkelen’

Een interview met de grafisch artiest over zijn overstap van tekenen op papier naar een tablet.

Rens Blom / Adformatie

Pen, papier en gum waren jarenlang de beste vrienden van grafisch artiest Saša Ostoja. Een samenwerking op projectbasis met techbedrijf Huawei liet Ostoja kennismaken met digitaal tekenen. En dat beviel hem dusdanig goed dat hij er mee doorgaat. ‘Op papier pakte ik minder snel de gum als ik een tekening bijna af had, digitaal maakt het niet uit.’

De Volkskrant, Nike, Vattenfall, Innocent, Paradiso en de Universiteit van Amsterdam: zomaar een greep uit het klantenbestand van Saša Ostoja. Zijn herkenbare werk, met figuren die ogen als een kruising tussen mens en hond, siert onder meer musea, productverpakkingen, kinderboeken en albumhoezen. Werk dat ontstaan is op papier, met een pen en door veelvuldig te gummen. ‘Bijna nostalgisch’, blikt Ostoja terug.

Advertentie
advertisement

Huawei’s zoektocht naar ambassadeurs

Werkte inderdaad, want ook deze kunstenaar tekent tegenwoordig digitaal. Niet op een iPad Pro of een speciale tekentablet, maar op een tablet van Huawei. Een merk dat nog weinig bekendheid geniet in de creatieve sector en dat met een langer lopende campagne wil veranderen.

‘We zijn een merk dat nog heel erg aan het bouwen is, ook als je kijkt naar onze strategie en merkbekendheid. We willen geloofwaardige ambassadeurs die staan voor ons merk en niet alleen maar een product pluggen’, zegt Charlotte van Bochove, Head of Communications van Huawei’s Nederlandse consumententak. Ostoja kreeg daarom in de eerste coronalockdown een tablet van Huawei, met de artistieke vrijheid om voor zijn opdrachtgever Vice te illustreren hoe hij de pandemie beleefde.

Sasa Ostoja
Rens Blom / Adformatie
Sasa Ostoja
Rens Blom / Adformatie

Digitaal tekenen

Een samenwerking op projectbasis zoals die gebruikelijk zijn in de marketing, met onverwachte gevolgen. Want die tekentablet beviel Ostoja dusdanig goed dat hij niet meer terug wilde naar zijn vellen papier, pennen en gummen. ‘Ik durf meer fouten te maken en meer te experimenteren. Op papier pakte ik minder snel de gum als ik een tekening bijna af had, digitaal maakt het niet uit. Ik zit nu in een fase waarin ik mij heel snel kan ontwikkelen, en die kennis kan ik goed gebruiken als ik later bijvoorbeeld ga schilderen.’

Illustraties over de toekomst

Huawei op zijn beurt was zo onder de indruk van Ostoja’s werk, dat het techbedrijf hem onlangs vroeg om een serie tekeningen te maken die Huawei op een evenement kon vertonen op zijn nieuwste premium pc-monitor. De illustraties laten Ostoja’s kijk op de toekomst laten zien, waarin een robot een glazen auto met de herkenbare mens/hond-figuren vliegt. ‘Ik kwam erachter dat ik retrofuturisme interessant vind en heb dit als uitgangspunt genomen.’

Op de vraag of er behalve een eenmalige expositie voor media meer met de illustraties gaat gebeuren, antwoordt Van Bochove: ‘ik denk dat we (Huawei, red.) er nog veel mee willen doen.’ Huawei is net verhuisd naar een nieuw pand in Rijswijk. Misschien kan de kunst het kantoor sieren voor medewerkers en klanten, oppert de pr-manager.

Sasa Ostoja
Rens Blom / Adformatie

Kunst in de retail

Of Ostoja, blij met zijn Huawei-tekentablet, nu een merkambassadeur is? Er is nog niets vastgelegd, benadrukt Van Bochove. ‘Maar we houden niet van losse flodders. Het is een leuk project om nu te doen maar het is zeker de intentie om vaker te gaan samenwerken.’

Mathieu Teeuwen, sinds kort Huawei’s Head of Retail Marketing in Nederland, vult aan dat hij zeker mogelijkheden ziet om kunst op Huawei-producten in winkels te tonen. ‘Want het statisch tonen van een product, ik denk dat we die fase wel voorbij zijn. Kunst van Saša leent zich uitstekend om te laten zien wat voor mooie kleuren een monitor toont én genereert meer aandacht voor zijn werk. Een win-win qua marketing, denk ik zo.’

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden
Advertentie