6 redenen waarom je als merk nu moet starten met Snapchat

'Brands are publishers and Snapchat is the media.'

door Martin Kloos

Natuurlijk, tieners zijn al tijden in de ban van Snapchat. Het platform kent wereldwijd inmiddels meer dan 100 miljoen dagelijks actieve gebruikers. In Nederland hebben ruim 2 miljoen Nederlanders de app op hun telefoon staan. Met 7 miljard dagelijkse views concurreert Snapchat hier met Facebook. 

Zeker, als merk is het lastig om te starten op een nieuw medium dat in vorm, uiterlijk, gebruik en etiquette zo anders is dan we gewend zijn. Waarom is het dan tóch het moment om met Snapchat te starten? 

1. Snapchat is key in het bereiken van “generation Z”

Als je doelgroep bestaat uit tieners, dan is Snapchat een platform dat je niet langer kunt negeren. In Nederland is meer dan 70% van de gebruikers jonger dan 25. Ook internationaal is dit beeld zichtbaar. In Nederland maken influencers als EnzoKnol al met veel succes gebruik van Snapchat.

Dat maakt Snapchat bij uitstek geschikt voor campagnes en storytelling die is gericht op jongere doelgroepen, waarbij de doelstellingen op het niveau van awareness en engagement zitten. Minder geschikt is Snapchat in het genereren vandirect response, zoals conversie naar een website. Hoewel? Amazon gebruikt Snapchat om mensen naar exclusieve deals te sturen die letterlijk binnen 10 seconden verdwijnen. Het account heeft inmiddels meer dan 100 duizend volgers.

2. Private is in

Snapchat heeft er samen met Facebook en WhatsApp misschien wel eigenhandig voor gezorgd dat we meer content zijn gaan delen in besloten omgevingen. Het gebruik van Facebook en Twitter daalt niet (groeit zelfs nog), maar het gedrag verandert wel. Op Facebook en Twitter wordt het consumeren van content belangrijker, waar de netwerken actief op inspelen: Facebook met een personalized newspaper Instant Articles en Twitter met curatie.

Is engagement en interactie belangrijk voor je merk, dan kan Snapchat daarin een belangrijke rol spelen.

3. Moeders staan op het punt Snapchat te gaan gebruiken

Een interessant berichtje op Wired laatst: &;Moeders staan op het punt een Snapchat-account te nemen&;. En inderdaad, de beweging begint voorzichtig zichtbaar te worden. Maar belangrijker: Snapchat lijkt echt voor het “Mum-moment” te staan. Ofwel, het moment waarop ieder socialmediaplatform omslaat van een nichenetwerk naar mainstream sensatie.

Wat zijn de condities? Snapchat bereikt binnenkort 15% van de internetgebruikers (ouder dan 18) in de VS. Facebook maakte een exponentiele groei door nadat dit punt was bereikt en ook MySpace brak hierna pas echt door.

Het argument dat de Snapchat gebruikersinterface te complex is om echt door te pakken, gaat niet op. Facebook was in het begin ook extreem niet-gebruiksvriendelijk. They figured it out and so will Snapchat. En met de Discover feature biedt Snapchat genoeg inspiratie om ‘simpel’ content te consumeren, zonder al te veel eisen te stellen aan zijn gebruikers.

4. Live en in het moment marketing opnieuw uitgevonden

&;In-het-moment marketing&; was altijd voor Twitter, maar Snapchat heeft die rol grotendeels overgenomen. Met de Stories feature is Snapchat veel meer gaan draaien om in-the-moment storytelling. Live, gedeelde ervaringen. De sterke groei in videoviews komt grotendeels uit deze Stories feature, waarin Snappers content consumeren door die te ontdekken. Je begint met een story en voor je het weet ben je hooked. Voor merken is dit een fantastische tool om zelf storytelling toe te passen en onderdeel te worden van die veelbekeken live experiences. De Story Explorer feature maakt dat Snappers op een natuurlijke manier met je merk in contact komen.

5. Snapchat als nieuw servicekanaal

Het is weinig besproken in de commentaren, maar de chatfunctie van Snapchat maakt het in potentie ook een sterk 1-op-1 service- en webcarekanaal. Er zit enorme groei in het aantal servicecontacten via social media. Facebook is daarom hard bezig om nieuwe tools voor marketeers te ontwikkelen om deze stroom van serviceberichten te managen. Ook Messenger gaat die kant op.

Waarom zou dit niet plaatsvinden op Snapchat? Snapchat kan een prima servicekanaal zijn voor merken, met het voordeel dat video (snaps) het ook nog eens mogelijk maakt om makkelijk en snel instructievideo’s te maken. Weer eens wat anders dan vuistdikke handleidingen lezen.

6. Snapchat bereidt zich voor op een toekomst met merken

Niet alleen Snapchat heeft een exponentiele groei doorgemaakt, ook het bedrijf zelf maakt turbulente tijden door. Het bedrijf is niet bang om features voor merken te lanceren en snel weer te killen, zie Snap Channel en Brand Stories. De laatste verdween niet vanwege een gebrek aan interesse, maar volgens Snapchat om met iets te komen dat beter aansluit bij de gebruikersbehoefte.

Feit blijft dat toekomstig financieel succes afhankelijk is van merken. Daarmee zal Snapchat de komende periode forse stappen zetten met advertising proposities. Voorlopig zijn dat Vertical Video en dingen als Sponsored lenses. Maar de verwachting is natuurlijk dat dit snel zal uitbreiden en dat Snapchat in 2016 ook in Nederland haar deuren opent.

Discover zal hierin een belangrijke rol spelen. We zien het al gebeuren met de eerste 19 partnerships die gebruikmaken van Snapchat Discover. De toekomst van Snapchat zou wel wel eens hier om kunnen gaan draaien. Brands are publishers and Snapchat is the media. Ik kan niet wachten op de merken die met echt goede content gaan komen.

Maar waar moet ik beginnen?

Een succesvolle Snapchat inzet begint bij een goede contentstrategie. Eentje die past bij de aard van het netwerk en hoe Snappers het netwerk gebruiken. Denk mobiel en verticaal. Denk na over samenwerking met influencers om snel populariteit op te bouwen. En vergeet je account niet aan te jagen via je bestaande media. 

Martin Kloos is Strategy Director en lid van het van Social Embassy.

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie