Premium

Ard Siekerman verlaat Sanoma/SBS

De Brand Director Home Deco gaat de bouwwereld in. ‘Het uitgeefvak is alive and kicking als je in staat wordt gesteld om te mogen investeren in merken en mensen zoals bij vtwonen.’

Siekerman legt uit: ‘Na vele mooie jaren in de media te hebben gewerkt, waarvan de laatste acht bij Sanoma Home Deco in het algemeen en vtwonen in het bijzonder, krijg ik de kans om mijn kennis en ervaring over consumenten en wonen in de ontwikkel- en bouwbranche te gaan benutten. Bij BAM word ik Directeur Experience Centre. Dit Experience Centre in oprichting is een initiatief van gebieds- en vastgoedontwikkelaar AM en BAM Wonen, beide behorend tot het BAM-concern.’

Het doel bij BAM is onder meer ‘woningkopers beter van dienst te kunnen zijn, te ontzorgen en hun woning te laten beleven voordat ze er daadwerkelijk gaan wonen’.

Vtwonen
De afgelopen acht jaar was Siekerman Brand Director Home Deco. Titel vtwonen wordt gezien als hét voorbeeld van de crossmediale strategie die Sanoma/SBS heeft uitgestippeld. Hij schetst: ‘Vt wonen gunt iedereen een leuker en leefbaarder huis en helpt dat te creëren. Dat lukt prima gezien het feit dat vtwonen, bruto, bijna vijf miljoen mensen bereikt en daarmee zeer sterk is gegroeid. Het is een mooie showcase hoe een printmedium van ruim 50 jaar oud hip and happening is gebleven, de consument is gevolgd in haar gedrag en behoeften en nieuwe omzetstromen heeft toegevoegd (beurs, tv en e-commerce).’
Nu is het volgens Siekerman tijd om het platform door te ontwikkelen met ‘one step ahead activiteiten en nieuwe product-markt combinaties die passen in de strategie van de vtwonen shoppable experience. Een mooie uitdaging voor mijn opvolger.’

Die opvolger is er overigens nog niet. ‘Daar is de directie van Sanoma/SBS over aan het nadenken.’

Mercur
Als hij terugblikt op zijn lange carrière bij Sanoma (en daarvoor bij VNU en Weekbladpers), wat zijn dan de highlights? ‘Te veel om op te noemen: Ik leerde mijn vrouw kennen bij de advertentieverkoop van onder andere Donald Duck, verzon samen met collega Martijn van der Neut de spannendste marketing bij Playboy, stapte toen over naar Opzij en moest dat aan hoofdredacteur Cisca Dresselhuijs uitleggen. Ik mocht samen met Henne Proper Psychologie Magazine een oplageboost geven met als bekroning de Mercur Tijdschrift van het Jaar, gaf Pink Ribbon uit, lanceerde met hoofdredacteur Hilmar Mulder weekblad Grazia en bouwde weer samen met Martijn en alle geweldige collega’s, het vtwonen-platform.’

Data en identified audiences
Volgens Siekerman is het uitgeefvak alive and kicking ‘als je in staat wordt gesteld om te mogen investeren in merken en mensen zoals bij vtwonen. ‘Data en identified audiences zijn vervolgens resultanten van je uitgeefstrategie en noodzakelijk om consumenten en adverteerders beter te bedienen. Daarbij hoop ik van harte dat er ook in content blijvend wordt geïnvesteerd. Want storytelling, inspiratie en mensen verrassen, zijn in veel gevallen het ultieme onderscheidend vermogen, zeker in een kleine lokale markt als Nederland.’

Foto: Sanoma

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie