Castel komt naar Nederland met merkwijn

De Franse wijnproducent Castel gaat merkwijn in Nederland introduceren en hoopt daarmee de teruglopende verkopen van Franse wijnen te stuiten.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In een aantal Europese landen is uitgebreid smaakonderzoek verricht en ook in Nederland is gevraagd naar wat consumenten lekker vinden. ‘Niet langer het productievermogen van de Franse wijnmaker staat centraal, maar de consumentenvraag’, juichte bestuursvoorzitter Alain Castel, vorige week tijdens een persbijeenkomst. ‘We hebben echt naar de Nederlandse smaak gekeken en bieden nu veiligheid en keuze.’

Castel zegt dat de Franse wijnproducenten tot nu toe vooral wijnen exporteerden die niet aansluiten bij de behoefte van de consument. Dat gat in de markt leidt in Nederland tot twaalf Castelwijnen die via de supermarkt zijn weg moeten vinden naar de consument. Midden april, als de campagne start, heeft Castel een distributiegraad van 50 procent voor zijn merkwijn. Zo verkoopt Albert Heijn zes van de twaalf wijnen. De merkintroductie wordt begeleid door een printcampagne gericht op de groep 25 tot 35 jarigen, (urban dwellers) die overtuigd moet worden. De Castel-wijnen worden ook in Engeland, Scandinavië, Duitsland en Afrika verkocht. In oktober 2003 is men met het merk begonnen en sindsdien zijn er 0,5 miljoen flessen verkocht.

Binnen drie jaar moet Castel het grootste wijnmerk in Europa zijn. In het eerste jaar wil Castel vooral nieuwe consumenten trekken, en in tweede jaar moet het volume flink stijgen om de reclame-uitgaven overeind te houden. Het thema van de campagne luidt: ‘Franse wijn zonder poeha’. De goedkoopste Castel-wijn kost 3,69 euro en de duurste 5,49. Doelstelling voor 2004 in Nederland: 1,2 miljoen flessen, in geheel Europa hoopt men 3 tot 4 miljoen flessen te verkopen. In 2006 moeten dat er in Nederland meer dan 3 miljoen zijn.

Aanleiding voor de merkoperatie is de opkomst van de nieuwe wijnlanden. In Engeland is Australische wijn al nummer één. In Nederland staat Frankrijk nog op de eerste positie, maar verliest het wel marktaandeel.
Castel zegt dat consumenten een beetje de weg kwijt raken voor het schap en heldere merken willen. ‘De nieuwe wereldwijnen doen het beter. De kwaliteit is altijd gelijk en de verpakking is helder en moderner.’
Waar de Fransen hun wijn vooral tijdens maaltijden gebruiken, wil de Nederlander de wijn liever ’s avonds bij de buis en een borrelnoot. Dat vraagt ook een ander type wijn, waar de Franse huizen tot nu toe weinig aandacht aan gaven. Castel: ‘De Castel-merkwijn is soepel, fruitig en toegankelijk. Het merk is naar mijn mening de enige manier om te overleven in deze markt.’

Groupe Castel is een Frans familiebedrijf en kende in 2002 een omzet van 2,3 miljard euro. Castel is actief in drie sectoren: wijn, bier en mineraalwater. In Nederland verkoopt Groupe Castel nu al jaarlijks 40 miljoen flessen wijn en is daarmee de grootste importeur van wijn. In Frankrijk is Groupe Castel zelfs marktleider in wijnen en is het in de hele productieketen aanwezig: van wijnrank tot slijterij. Het heeft een uitgebreide portfolio aan wijnhuizen: van simpele tafelwijn tot topwijnen. Het is ook eigenaar van het Franse wijnmerk Vieux Pape, daarvan verkoopt Castel alleen in Frankrijk al zo’n 30 miljoen flessen per jaar. De marketingkosten van de nieuwe merkwijn bedragen in Nederland ‘600.000 euro’.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie