De belangrijkste digitale thema's voor 2015. Deel 5: Dealing with Data

Dutch Digital Agencies (DDA) vroeg haar leden naar de belangrijkste thema's voor 2015. Tot het einde van het jaar publiceren we hieruit de leukste quotes. Deze week het laatste deel: Dealing with Data

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

door Annemieke Deering en Marjan Straathof

Anno 2014 is het niet moeilijk om te achterhalen waar we wonen, wat onze relatiestatus is, wanneer we jarig zijn en wat we op ons verlanglijstje hebben staan. Amazon, Coolblue, Bol.com; ze zijn dol op data want willen ons zo persoonlijk mogelijk bedienen. Maar wat betekent dit voor de marketeer? Welke ontwikkelingen zien we het komende jaar?

Läslo Hut (TRIMM): "Hopelijk is het zwaar verouderde model van &;zo hard mogelijk schreeuwen om aandacht te krijgen&; nu echt voorbij. Een marketeer heeft goede tools nodig waarmee hij uitingen echt kan segmenteren. Klantprofielen opbouwen vanuit slechts één kanaal en segmenteren over één as is niet langer mogelijk. De verschuiving van sturen op basis van historische data naar sturen op real-time data is onvermijdelijk.”

Stephan Strik (Insiders): “De hoeveelheid data is niet meer te overzien. De marketeer raakt verloren in de keuzes, conclusies trekken is onmogelijk. In plaats daarvan gaat het om customization. Gebruikers willen zelf bepalen wanneer en waar ze welke informatie kunnen inzien. Websites worden aanpasbaar en zijn in te vullen naar eigen wensen en inzichten.”

Rob Habraken (Colours): "Personaliseren verschuift van waarnemen van gedrag en daarop reageren in de richting van voorspellen van gedrag en de gebruiker voor zijn. Maar dan heb ik het eerder over 2016... Veel sites hebben nog grote moeite met de eenvoudigste vorm van personalisatie. Ik zie kansen liggen in omnichannel gedragsprofielen opbouwen en delen.”

Gerben Busch (The Valley): "De CRM technology push sinds de mid-90’s bracht niet de perfect wave die ervan werd verwacht: een betere relatie met klanten die resulteert in een hogere ROI. Kies je anno 2015 nog steeds voor software als vertrekpunt, dan blijft de kans dat je verdrinkt in bits en bytes groot. Vertrek vanuit de klant en oefen met kleine golven; op een dag rijd je dan de perfect wave."

Herbert Pesch (Evident): "In B2B zie ik kansen voor de sectoren Groothandel en Maakindustrie. Zeker als we bezoek, online gedrag, machinepark en bestellingen kunnen koppelen en via ‘big data analytics’  bestellingen voorspellen. Het wordt nog mooier als we dit koppelen aan ‘The Internet of Things&; waardoor we in staat zijn om informatie terug te koppelen naar de leverancier. Denk aan maintenance, nieuwe bestellingen, reparaties, vervanging, etc. Hierdoor kan de keten van distributie en fabrikanten eerder worden ingeschakeld om de klant optimaal en bijna real-time te bedienen. Voor een nog snellere en relevantere klantervaring."

Freek Bijl (eFocus): “Ga in 2015 voor meer aandacht voor bestaande klanten, marketing automation en (data) base marketing. Voor veel merken is groei vooral te bewerkstelligen door te focussen op bestaande relaties. Persoonlijke dialogen op schaal zijn hiervoor cruciaal."

Demian Sepp (theFactor.e): "Identificatie met de missie of het merk + gepersonaliseerde producten en diensten = persoonlijke betekenis. Merken, diensten en producten die echt persoonlijk zijn, gaan het verschil maken."

Henk Haaima (Mirabeau): "Relevant is het kernwoord van 2014. Relevante content; je ziet het overal. Op de sportschool train je op basis van je unieke DNA. Er is zelfs tandpasta die zich aanpast aan de unieke eigenschappen van je gebit."

Henry Klerks (Colours): "De grens tussen producten en diensten blijft vervagen en vraagt om een interdisciplinaire service design aanpak. We komen er in 2015 echt niet meer mee weg om klanten weg te stoppen achter muren en in kanalen. De juiste boodschap op het juiste moment,aan de juiste persoo blijft voor veel organisaties een brug te ver. Open Data zorgt voor nieuwe inzichten en kennis vanuit gecombineerde gegevensbronnen. Aangevuld met data vanuit ’smart objects&; en wearables en de bereidheid om persoonlijke informatie te delen voor relevante en betere service, zorgt dit voor eindeloze mogelijkheden."


Een nieuwe bron van data komt uit de opkomst van fitnesstrackers en apps die ons calorieënverbruik en ons slaappatroon bijhouden. We weten steeds beter hoe we data kun inzetten om ons eigen leven te verbeteren. Legt data de basis voor een nóg gezonder, actiever en bewuster leven?

Hugo van de Hoef (Rhinofly): "Onze natuurlijke nieuwsgierigheid  en de bewustwording van de impact die onze eet- en leefgewoonten hebben op onze gezondheid, zorgen dat we steeds meer grip willen hebben op ons lijf. Dit zorgt voor een groot draagvlak voor devices en services die ons gepersonaliseerd adviezen en inzichten geven. De bereikbaarheid van data dient als katalysator voor de nieuwsgierigheid van de mens als het gaat om gezondheid."

Michiel Verheij (TriMM): "De invloed van wearables op onder andere gezondheidszorg zal van grote invloed zijn. Quantified self wordt steeds meer mainstream en partijen uit de health sector maar ook de financiële wereld zullen deze data willen gebruiken en ontsluiten om meer inzicht te krijgen in potentiële klanten, om zo nieuwe producten en diensten te ontwikkelen en kosten te besparen."

Hein Withagen (Mirabeau): "Aan de lopende band verschijnen er devices die we aan ons lijf, ons huis, onze auto en noem maar op kunnen koppelen en die ons helpen conclusies te trekken over hoe we gezonder kunnen worden. Hoewel deze devices een hoge gadget-waarde hebben en populair zijn bij frontrunners, lijkt een doorbraak van deze devices nog ver weg. Voor specifieke doelgroepen, zoals hardlopers die hun prestaties willen verbeteren, levert het verzamelen van biometrische data een toegevoegde waarde; voor het grote publiek is dat er nog niet."

Tobias van Veen (TamTam): "De digitalisering van onze gezondheid gaat verder dan het uitbrengen van nieuwe health apps. Miroculus heeft een platform en (3D printable) hardware ontworpen waarmee kanker in een vroeg stadium is te diagnosticeren; thuis en betaalbaar. 23 and me biedt voor 100$ inzicht in je DNA, waarmee je ziektes kunt voorkomen in plaats van genezen. Kortom, digitalisering democratiseert de wereld en dus ook gezondheid."

Data. Het nieuwe goud?
Michiel Verheij (TriMM): "If it&;s free, you&;re being sold. Steeds meer aspecten van ons leven worden vastgelegd. Het bewustzijn onder mensen dat hun persoonlijke data geld waard is, neemt toe. Partijen als Datacoup, Leaflad,Gigwalk, Data is Me (Dime) en Luth Research zijn op allerlei manieren aan oplossingen waarvoor de verstrekkers van de data geld ontvangen."
 

Annemieke Deering en Marjan Straathof zijn bureaumanagers van DDA - branchevereniging en kennisplatform voor digitale bureaus.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie