De belangrijkste social media trends voor 2020

Merken kunnen zich onderscheiden van de rest door op een slimme manier hun content online te verspreiden

Een nieuw decennia brengt nieuwe ontwikkelingen, zo ook op social media. Loop niet achter op de concurrentie, maar zorg dat je vooraan staat met deze zes social media trends van 2020.

Tegenwoordig brengen veel mensen een groot deel van hun leven door op social media. Het is daarom niet gek dat bedrijven de platforms willen gebruiken om hun doelgroep te bereiken. Maar dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Millenials en Gen Z (beter bekend als Millz) hebben veel digitale kennis met een korte aandachtsspanne en de concurrentie groeit dagelijks. De vraag is daarom: hoe breng je jouw bedrijf het best in verbinding met de doelgroep? De volgende zes trends helpen je om jouw bestaande social media strategie te verbeteren of simpelweg weer in contact te komen met jouw klanten.

1. Tijdelijke content blijft populair

Tijdelijke content is slechts voor een korte periode beschikbaar en verdwijnt daarna, zoals Instagram Stories en Snapchat Stories. De manier hoe gebruikers inhoud consumeren is flink veranderd ten opzichte van twintig jaar geleden. Gebruikers willen in real-time delen wat ze aan het doen zijn, waardoor formaten zoals Stories steeds populairder worden. Ze zijn kort, boeiend en moedigen gebruikers aan om urenlang nieuwe content te bekijken. Stories worden gezien als authentieker en benaderbaarder dan samengestelde feeds. De aanzienlijke toename van dagelijks actieve gebruikers van Instagram Stories bevestigt dit.

2. Niche platforms groeien

De afgelopen jaren ontstonden, naast de dominerende social media platforms Facebook en Instagram, steeds meer niche-platforms. TikTok is een voorbeeld van zo’n platform en is sinds de start in 2016 razend populair onder de jeugd. Het is belangrijk voor bedrijven om te beslissen of het zinvol is om actief te zijn op een niche-platform. Gebruikt je doelgroep het veel? Zo ja, hoe bereik je ze het beste? Is het de inspanningen op lange termijn waard? Zijn er specifieke doelen die behaald kunnen worden? Merken die hun inhoud op verschillende platforms ‘recyclen’ zijn online waarschijnlijk minder succesvol dan merken die het platform en de gebruikersstructuur grondig verkennen en begrijpen hoe ze gebruikers op de platforms moeten aanspreken.

Firework is een andere opkomende Amerikaanse video-app. Net als TikTok is het een gratis interactief videoplatform dat gebruikers korte videos van ongeveer 30 seconden laat vinden, creëren en delen. CEO Vincent Yang omschrijft de app als “een korte vorm van YouTube”. Ze richten zich op professionele creatieve makers die hun reputatie kunnen bouwen met videocontent van goede, professionele kwaliteit. Door deze focus heeft de app geen likes of commentaar sectie, om ervoor te zorgen dat de makers continu hun creatieve grenzen verleggen in plaats van druk te voelen door dit soort getallen.

3. Instagram verbergt likes

Met meer dan een miljard gebruikers is Instagram één van de grootste sociale netwerken, waar veel merken gebruik van maken om hun doelgroep te bereiken en mee te communiceren. Alle grote veranderingen die geïmplementeerd worden kunnen een blijvend effect hebben op het social media landschap. Recentelijk heeft de app geëxperimenteerd met het verwijderen van het aantal likes onder een bericht. Instagram beweert dat dit initiatief voornamelijk is gebaseerd op de potentiële schadelijke effecten van likes op de geestelijke gezondheid van jonge gebruikers, die het als maatstaf voor zelfbevestiging zouden gebruiken. Het algemene publiek kan het aantal likes onder een bericht niet zien, maar de persoon die het plaatst kan het zelf wel bekijken.

Influencer marketing is snel gegroeid in populariteit. In feite is het zo populair geworden dat sommige merken al afstand hebben genomen van traditionele marketingmethoden zoals tv-reclame. Maar als Instagram likes verbergt, kunnen merken de directe impact van hun influencer-campagnes niet meer zo gemakkelijk meten. Ze worden afhankelijk van de influencers om de resultaten door te geven, wat een risico tot manipulatie met zich meebrengt. Dit kan ertoe leiden dat sommige bedrijven investeren in Instagram-advertenties in plaats van influencers, om hun return on investment beter te kunnen begrijpen. Hierdoor denken sommige mensen dat het platform likes verwijdert om meer advertenties winst te kunnen maken. Anderen prijzen het initiatief van Instagram aangezien het de concurrentiedruk om veel likes te behalen tegen gaat. Wat zeker is: als Instagram likes niet meer laat zien en meer merken naar de Instagram advertentiefunctie laat overstappen, kan dit ook op andere platforms aanzienlijke veranderingen teweegbrengen als het gaat om social media marketing.

 

4. Videocontent domineert

Experts verwachten dat ongeveer 82% van alle online content in 2022 video zal zijn. Of het slechts een aantal seconden duurt zoals TikTok en Firework video’s, of content van langere duur is zoals op YouTube: video is de toekomst van social media. Instagram zal in de nabije toekomst ook meer investeren in de uitbreiding van IGTV. Het is aan merken om te overwegen of video content relevant is om te verwerken in hun social media strategie.

.

5. Influencer marketing blijft groeien

Influencer marketing is geen nieuwe trend, maar zal waarschijnlijk een tijdje blijven. Er zijn duizenden macro- en micro-influencers in het hedendaagse social medialandschap en elke dag verschijnen er weer nieuwe. In 2020 zien we een verdere toename van campagnes met micro-influencers, omdat ze authentieker lijken, een hoge betrokkenheid genereren en aanzienlijk goedkoper zijn dan macro-influencers met honderdduizenden volgers. Merken werken samen met meerdere ‘kleine’ influencers in plaats van een ‘grote’ influencer, of overwegen beide groepen in hun campagnes. Een perfecte match met het merk wordt steeds belangrijker. Merken selecteren influencers voor hun campagnes die de waarden van het bedrijf belichamen en willen langdurige partnerships met hen aangaan in plaats van eenmalige samenwerkingen. De tijden waarin influencers uitsluitend worden geboekt omdat ze het juiste aantal volgers hebben zijn ten einde. Dit betekent dat kleine influencers met een niche-publiek hun voordeel doen.

6. ‘Post with a purpose’: karmapunten voor je Instagram profiel

De #FridaysForFuture-beweging toonde dat politiek activisme steeds aanweziger is op social media en meer mensen zelf actie willen ondernemen. Het #TeamTrees-initiatief, dat als doel heeft twintig miljoen dollar op te halen om twintig miljoen bomen te planten voor 2020, werd gelanceerd door YouTubers. Binnen een paar weken waren een aantal miljoen mensen bereikt via YouTube, Twitter en Reddit. ‘Post with a purpose’ is het motto. Kwesties als klimaatverandering, burgerrechten en gendergelijkheid worden meer dan ooit door influencers op social media aangepakt.

Social media blijft evolueren

Net als alles op het gebied van digitaal, evolueert social media snel. De zes bovenstaande trends zijn niet de enige veranderingen die we het komende jaar zullen zien. Social commerce is een ander belangrijk onderwerp, plus de integratie van AR, live streaming (Twitch) en de trend op het gebied van duurzaamheid die we op social media in 2020 gaan tegenkomen. Maar je hoeft niet op elke trend in te spelen; focus vooral op wat jouw doelgroep interessant vindt en maak op basis daarvan gebruik van relevante trends.

Plaats als eerste een reactie