De McWhopper kwam er niet, de PeijnenBolletje Vredeskoek ook niet

McDonald’s wimpelde het McWhopper-idee van Burger King koeltjes af. Hoe zouden Nederlandse merken reageren op zo’n voorstel?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Subliem idee of onsympathieke actie? De meningen zijn verdeeld over om – middels een advertentie – de samenwerking te zoeken met McDonald’s. Burger King stelde voor om tijdens de Dag van de Vrede (21 september) voor één keer de concurrentiestrijd te staken en samen te werken door in een pop-up restaurant de McWhopper verkopen, een kruising tussen de Whopper en de Big Mac.

Dat feest gaat niet door. McDonald’s reageerde in Facebook-post een beetje nuffig. ‘We kunnen wel iets groters doen dan dit.’ En ‘Laten we wel vaststellen dat de vriendelijke concurrentie tussen ons niet te vergelijken is met een échte oorlog.’ De sneer aan het einde was veelzeggend: ‘P.S. Een simpel belletje volstaat de volgende keer.’

Slechte verliezers? Negatief reageren nooit goed? Misschien. Anderen vinden de reactie van McDonald’s volkomen terecht omdat het een laffe daad zou zijn om iemand – zelfs een retailmerk – zo publiekelijk voor het blok te zetten. Maar hoe zit dat met de Nederlandse merken? Zijn die bereid om hun spreekwoordelijke concurrentiestrijdbijl te begraven voor – bijvoorbeeld – zoiets groots als het propageren van de wereldvrede? Marketing Online deed een kort rondje langs de merkenvelden en tekende het volgende op.

 

Peijnenbolletje Vredeskoek: komt er NIET
Stel dat Bolletje Peijnenburg zou benaderen om eenmalig voor het goede doel de Peijnenbolletje Vredeskoek te bakken. Zou Peijnenburg daarop ingaan?

Sandra Klomp, senior brand manager Peijnenburg: ‘Peijnenburg is niet te porren voor zo’n ludieke actie. Er is geen oorlog tussen Peijnenburg en Bolletje, en daarom zou ik het geen relevant voorstel vinden. Wij twee maken samen de categorie groot door elk onze eigen strategie te volgen. Een dergelijke initiatief zou ik eerder verwachten bij merken die echt vijanden van elkaar zijn, zoals Lidl versus de A-merken of Coca-Cola en Pepsi.’

 

 

Greineken Vredesbier: komt er WELLICHT
Stel dat Heineken Grolsch zou benaderen om eenmalig voor het goede doel Greineken Vredesbier te brouwen. Zou Grolsch daarop ingaan?

Melanie Koning, marketing manager Grolsch: &;Binnen onze bierbranche hebben we goed contact met de ander bierbrouwers. Zo werken we bijvoorbeeld samen aan de Love Beer Campagne om meer vrouwen aan het bier te krijgen of aan verantwoord alcoholgebruik binnen STIVA-verband. Dit soort initiatieven zijn dan ook zeker bespreekbaar. Of we vanuit Grolsch daadwerkelijk aan een dergelijk initiatief zouden meewerken in de vorm van een combi van onze merknamen is erg afhankelijk van executie van en communicatie over het idee. Greineken, Grolsch Jan, of wat voor combi dan ook…. We zouden zeker het gesprek aangaan vanuit de gedachte bij te dragen aan een goed doel en daar echt een verschil te kunnen maken. Maar of het ooit zover komt…&;

 

 

Hamster Deals vredesaanbiedingen: komen er NIET
Stel dat Jumbo Albert Heijn zou benaderen om eenmalig voor het goede doel Hamster Deals (een combi van Hamsterweken en Super Deals) in het leven te roepen. Zou Albert Heijn daarop ingaan?

Woordvoering Albert Heijn: ‘Wij doen niet aan speculaties.’

 

 

Hemox vredesworst: komt er WEL
Stel dat Hema Unox zou benaderen om eenmalig voor het goede doel de Hemox Rookworst te maken. Zou Unox daarop ingaan?

Karlijn Ris, marketing director Unox bij Unilever: ‘Daar zouden wij altijd voor open staan. Waarom? Omdat het een sympathiek idee is en omdat we allebei oer-Nederlandse merken zijn. Unox neemt zichzelf niet zo ontzettend serieus. Wat we wel serieus nemen is de kwaliteit die we bieden.’

 

 

De Gazarta Peace Bike: komt er WELLICHT
Stel dat fietsenmerk Sparta zijn concurrent Gazelle zou benaderen om eenmalig voor het goede doel de Gazarta Peace Bike te maken. Zou Gazelle daarop ingaan?

Ferdi Ertekin, woordvoerder bij Koninklijke Gazelle: ‘Aan een merknaam moet je nooit sleutelen, zeker niet in combinatie met je concurrent. Daarnaast houdt concurrentie je scherp en is uiteindelijk altijd goed voor de consument. Dat heeft niets te maken met oorlog. Maar als we een goed doel beter kunnen ondersteunen door samen te werken dan zouden we dat doen. Dan moet je het niet bij twee fietsmerken laten maar een breed gedragen initiatief ontwikkelen.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie