De missers van McDonald's

CEO Jack Greenberg was er afgelopen najaar zelf nog heilig van overtuigd: hij zou McDonald's faam als 'groeiconcern' stevig verankeren in het nieuwe millenium. Maar analisten denken daar duidelijk anders over.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

McDonald's dankt zijn succes vooral aan het in snel tempo openen van alsmaar nieuwe vestigingen. Dit bedrijfsmodel, waarbij de franchise- en royalty-inkomsten die van de frieten verre overtreffen, lijkt echter afgedaan te hebben nu er letterlijk steeds minder ruimte is voor nieuwe zaken. Werden er in de Verenigde Staten in 1995 nog 1130 vestigingen toegevoegd, in 2001 waren dat er nog maar 300. De hamburgergigant heeft nog wel overzeese groeimogelijkheden, maar ook uit de buitenlandse filialen lopen de inkomsten momenteel sterk terug. Uitbreiding van het assortiment is een andere troef waar Greenberg zijn hoop op heeft gevestigd. Hij investeerde onder andere in de BBQ Bacon Crispy Chicken en in het Made for You-programma, een vers gekookte maaltijd, in plaats van een hamburger die wordt warmgehouden onder een hete lamp. Het sloeg allebei niet aan, en analisten voorspellen dan ook een koersdaling van rond de zeven procent.

De slechte berichten deden razendsnel de ronde. Uit customer satisfactiononderzoek van de Universiteit van Michigan blijkt dat McDonald's achterblijft bij zijn grote Amerikaanse concurrenten Wendy's en Burger. De franchisenemers klagen over te hoge investeringskosten, teruglopende inkomsten en - het ergst van alles - snode plannen van Greenberg om via een soort spionage-operatie uiteindelijk zo'n twintig procent van de vestigingen de nek om te draaien.

< SIZE=1>bron: Forbes Global <#/FONT>

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie