Druk!

Bel je mediabureau! Doe het en je hoort: ‘we zijn druk’. Maar is dat zo? Ga eens in het weekend kijken en je weet dat ‘druk zijn’ een relatief begrip is. Uitgestorven industrieterreinen en kantoorkolossen gapen je aan. Er is geen hond.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

We zijn gewend om druk te zijn tussen 9 uur en 6 uur s’avonds. Zijn we inmiddels uitgepolderd in de communicatie? Er zijn mediabureaus met een cao, het moet niet gekker worden. Komt de tijd nog terug van beuken en ‘zien we je zondag’? Ik denk het wel. Ik ben positief, er hangt een goede vibe! Nu wordt het verschil gemaakt. De nieuwe generatie wil werken.Wil werken waar het gebeurt; ook op zondag. We moeten het alleen een podium geven. Reclame en media stoppen niet op zaterdag. Wanneer wordt het eerste ‘7 dagen in de week mediabureau’ geboren? Het zou de drukte in elk geval beter spreiden.

Let op: élk mediabureau is druk. Ik hoor niet anders. Zelfs mediabureaus waar het niet goed gaat, hebben het heel druk met hun business te behouden. Zeker als er net een afslankronde achter de rug is. Vooral de internationale adverteerders bereiden hun zoveelste heroriëntatie voor en maken het leven van de bureaus zwaar.

Wie heeft er nog zin een media-account als Unilever te behandelen? Verwacht wordt dat je je hele bureau erop inricht. Verwacht wordt dat je wel mensen aanneemt die ervaring hebben op het account. Ooh ja, het is een internationale pitch dus je moet meedoen! Zeg je als Nederland nee, dan heb je als ceo een probleem. Verdiensten zijn verwaarloosbaar of negatief. Het merendeel van de verdiensten wordt in de grote landen verdiend namelijk. Dat geeft druk!

We zagen jaren geleden jaarplanningen naar kwartaalplanningen gaan. En kwartaalplanning naar maandplanningen. Inmiddels is mediaplanning af en toe daghandel. Dat geeft een andere kijk op en dynamiek van mediaplanning, zeker als je dat met een strategische en creatieve kijk wil doen. Dan neemt de druk op mensen die wat kunnen in het vak toe.

Wij spreken inmiddels van 'dynamische planning'. Mediaplanning die constant onder invloed staat van de actualiteit, het seizoen en het effect. Als je dit doorvoert, zal je ervaren dat druk een constante wordt.
Want druk zijn is niet hip. Tijd voor je klanten vrijmaken wel. Adverteerders willen geen druk bureau, maar een bureau dat er voor hen is. Aandacht geven en druk zijn gaan namelijk niet samen. Dus doe me een lol en zeg tegen je klant dat je tijd voor hem hebt… altijd!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie