Foodservice mist kansen door gebrek aan missie

In navolging op het foodserviceonderzoek van twee jaar geleden heeft Cap Gemini Ernst & Young eind 2003 opnieuw een onderzoek uitgevoerd: Kiezen én delen. Naast deskresearch zijn er expertinterviews gehouden onder 45 leidende spelers in de Nederlandse foodserviceketen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Uit het onderzoek blijkt dat 44 procent van de respondenten de stelling onderschrijft dat er in de foodserviceketen nog niet gewerkt wordt vanuit een duidelijke missie en dat daardoor kansen worden gemist. Verder bevestigt 84 procent van de respondenten dat door samenwerking en reductie van complexiteit in de foodserviceketen minimaal 5 procent bespaard kan worden op de logistieke kosten.

Andere conclusies zijn:

  • 54 procent Van de fabrikanten uit het onderzoek verwacht niet dat de huidige marges in de foodservicemarkt drastisch zullen afnemen, terwijl 67 procent van de outlets denkt van wel.
  • In het foodserviceonderzoek van 2002 gaf 50 procent van de respondenten aan dat het de industrie ontbreekt aan lef. Dat aantal is inmiddels gehalveerd.
  • 80 procent Van de ondervraagden verwacht dat de aflevergroothandel nog lang zijn bestaansrecht zal behouden.
  • 60 procent Van de onderzoeksdeelnemers is ervan overtuigd dat traditionele retailers alleen nog succesvol kunnen zijn met foodserviceconcepten die in grote hoeveelheden verkocht kunnen worden, zoals koffie, hot dogs en pizza's.
  • Spelers in de foodservicemarkt hebben baat bij het delen van:
    - marketing- en salesinspanningen (bijv. in de vorm van allianties en co-branding);
    - kostenbesparingen door het vergroten van de efficiëntie en effectiviteit in de (data) logistieke keten;
    - informatie over transparantie en voedselveiligheid in de keten;
    - kennis en best practices vanuit de retail.

    Foodservice is een stroming binnen de totale foodmarkt die inspeelt op de nog steeds sterk groeiende behoefte aan ready to (h)eat/drink oplossingen. Overlappingen tussen de traditionele retailers en foodservicespelers maken een definiëring op basis van verkoopkanalen onmogelijk. De bestedingen aan foodserviceoplossingen staan weliswaar onder druk maar zullen, geëxtrapoleerd over de komende vijf jaar, nog steeds toenemen.

  • Plaats als eerste een reactie

    Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

    Word lid van Adformatie → Login →
    Advertentie