(Gastblog) Het gelaat is de spiegel van de ziel

Door Jeanine Dijkhuis Het einde van het kalenderjaar is traditiegetrouw de periode voor terugblikken, nominaties en prijzen. De verkiezingen voor de beste, de innovatiefste ondernemers/sportmensen/muziek etc. slaan ons om de oren. Zo ook in ons marketingvak. Voor de origineelste campagnes, beste copywriters, de door het publiek meest geliefde commercials en zo verder. Gekozen door vakbroeders en/of consumenten. Wat is dan óók nog de waarde van de NIMA AWARDS?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Beoordeeld op imago aspecten
Er zijn Effies, Gouden Loekies en andere leeuwen, lampen en spinnen. Er bestaan zelfs websites die opsommingen publiceren van al die verschillende competities. Lijstjes van de lijstjes, zeg maar. Bij sommige verkiezingen mag het publiek meestemmen. “Welke vond u de beste dit jaar? Was dat die leuke, vertederende, grappige, herkenbare, schockerende? U vindt dat best moeilijk? Dan kiest u toch een nummer 1, 2 én 3!” Bedankt voor uw stem en hiermee maakt u kans op het winnen van een iPad!

Maar wacht eens even.. het zijn eigenlijk allemaal marketingcommunicatieprijzen. Is het dan verbazingwekkend dat uw moeder, buurman of verre neef denkt dat marketingmensen allemaal reclamemannen en –vrouwen zijn? Voor de buitenstaander draait ons vak vooral om adverteren, om campagnes. Het vak van ‘de spiegels en de kralen’. De buitenkant, de front end. De door bureaus gemaakte doorvertaling vanuit klantonderzoek en product. In beeld gebracht in een enorm spectrum aan reclame creaties en merkuitingen. Samengesmolten tot het imago van ons MERK.

Marketingcommunicatie is de uitgang van het marketing labyrinth, bestaande uit visie en missie, analyse, business definitie, strategie, opties, waardedisciplines, segmentatie, positionering, accountability etc. etc.

Belang NIMA AWARDS
NIMA, home of marketing is een branche-brede kwalificeerder en certificeerder. Het belang van een NIMA AWARD is dat het een marketingprijs is. Geen – hoe beduidend ook – reclameprijs of publieksprijs, maar een waardering voor de inhoud van een breed, serieus vak. NIMA geeft hiermee aan zich niet te willen beperken tot het opstellen van exameneisen, het afnemen van examens en erkennen van persoonlijke kwalificatie. Al die aspecten gaan over het toetsen van de theorie en over de voorgenomen toepassing ervan. Het siert NIMA dat zij als het ware haar verantwoordelijkheid neemt door ook praktijkprijzen toe te kennen. Het gaat in het echte leven immers niet om het idee of om het plan. Het draait uiteindelijk om de uitvoering! Het is dan ook een logische verlenging van de kwalificatierol, om de effecten die bedrijven en studenten daadwerkelijk in de praktijk bereiken te blijven volgen.

Anderzijds is het logisch als finalisten hun volledige organisatie betrekken bij de nominatie en eventuele overwinning. Marketeers vervullen een kernfunctie in het bedrijf. Zij zijn de optimisten die altijd weer kansen zien voor succes en verdienste. Die kernpositie vervullen zij bij de gratie van een betrokken samenwerking met de hele organisatie. Van Directie en F&C tot Sales, HRM, ICT etc. Een goede marketing uitvoering is een reflectie van een goede onderneming.

NIMA AWARDS is bedoeld om het succes van goede uitoefening van ons vak te vieren!

Successen moet je delen
Vier het succes mee en leer van de praktijkvoorbeelden van de finalisten op het NIMA AWARDS 2012 event, op 22 november aanstaande. Meer info op en op Twitter via .

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie